Fordon Nytt material lättar tåget Motorinkapslingen i sin testrigg. Foto: Fraunhofer ICT Ett nytt material för att kapsla in motorn i ett dieselmotorvagnståg gjorde motorhuven 35 procent lättare än en metallhuv. Håkan Abrahamson Publicerad fredag 02. mars 2012 - 16:51 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons I moderna motorvagnståg ligger motorerna under golvet på passagerarutrymmet, alldeles i närheten av räls och banvall. De måste därför skyddas mot exempelvis kringflygande stenar, men även kunna hindra att olja läcker från motorn ner på banvallen. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fordon bombardier fraunhoferinstitutet
TECH Pernilla Wahlgrens luftrenare stoppas – kan ge elchocker En luftrenare som marknadsförts av Pernilla Wahlgren stoppas av Elsäkerhetsverket. Modellen Clean Go 30 har för hög koncentration av ozon och tekniska brister med risk för elchock, heter det från Elsäkerhetsverket.
ELBILAR Hyundai visar vätgasbil med 650 km räckvidd och efterlängtad finess Under 2025 ska Hyundai lansera en ny version av vätgasbilen Nexo. Nu har tillverkaren visat hur ersättaren ska se ut samt avslöjar att räckvidden blir på 650 km.
ENERGI Vindkraftsbranschen sågar regeringens nej till vindkraft: ”Problematiskt” Hur ska Sverige klara den gröna omställningen, frågar sig vindkraftsindustrin? Extremt förvånande, anser vindkraftsbranschen.