Fordon Nytt material lättar tåget Motorinkapslingen i sin testrigg. Foto: Fraunhofer ICT Ett nytt material för att kapsla in motorn i ett dieselmotorvagnståg gjorde motorhuven 35 procent lättare än en metallhuv. Håkan Abrahamson Publicerad 2 mar 2012 kl 16.51 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons I moderna motorvagnståg ligger motorerna under golvet på passagerarutrymmet, alldeles i närheten av räls och banvall. De måste därför skyddas mot exempelvis kringflygande stenar, men även kunna hindra att olja läcker från motorn ner på banvallen. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fordon bombardier fraunhoferinstitutet
ENERGI Miljardnota för danskarna: El från vind och sol pressar elnätet Danskarna betalar i dag hela notan för att balansera den varierande elproduktionen från vindkraftverk och solceller. Men det kan snart förändras: en del av kostnaden kan läggas över på bolag som Ørsted och Vattenfall.
FORDON PG Gyllenhammar är död – ”Oerhört viktig för Volvo Cars” Den legendariske AB Volvo-vd:n Pehr G Gyllenhammar, av många kallad PG, är död. Han blev 89 år.