Fordon
Nya Volvon ska erövra USA
Den första modellen ”Made in USA”. I samband med invigningen av sin fabrik i Charleston ryckte Volvo skynket av nya S60. ”Nya S60 är en av de mest spännande Volvo-bilar vi någonsin tillverkat”, säger chefen Håkan Samuelsson.
För 24 år sedan försökte svenska landslaget i fotboll gräva guld i USA. Fotbolls-VM slutade den gången med en bronspeng – en otrolig bedrift.
Nu bryter svenska guldgrävare återigen mark på andra sidan Atlanten. Men skillnaden nu är att man istället för att rulla boll, har satt en fabrik i rullning. Om Volvo lyckas lika väl som 94-gänget är en intressant fråga.
Volvos nya fabrik i South Carolina ska bygga den lika nya S60. Och förutom att tillverkaren har generationsskiftat och flyttat in modellen på sin moderna plattform har man tagit det ”moderna” inriktningsbeslutet att bilen inte ska erbjudas med diesel. Enligt tillverkaren själv är det en signal på ”branschledande åtagande när det gäller elektrifiering”. I verkligheten handlar det snarare om att sedanen framförallt är riktad mot marknader som inte är intresserade av diesel.
Så vad kommer då erbjudas? Initialt handlar det om att man kan få S60 antingen med en bensinmotor – eller en bensinmotor kombinerad med elmotor.
De fyra versionerna är T5 och T6 – som är utan elmotor och där antalet hästar är det enda som skiljer (250 respektive 310 hästar). Samma sak är det mellan laddhybriderna T6 Twin Engine och T8 där den första ger 340 hästar och den senare har 390 hk.
Förutom avsaknaden av kombirumpa känns allt igen från modellsyskonet V60. Men just bakdelen är intressant. S60 skiljer sig en hel del från S90 – som fick utstå en hel del kritik för just hur aktern var utformad. Volvo verkar ha tagit till sig och här känns det mer harmoniskt och balanserat. Men smaken är (som baken) delad.
När det kommer till körassistenter och säkerhetssystem är det paradgrener för Volvo. Den nya bilen kommer med en diger lista teknik, från autobromsfunktioner som mildrar kollision med mötande trafik, till hjäpredan Pilot Assist. Den senare är ett semi-automatiskt system som håller avstånd till framförvarande trafik samt håller bilen i rätt fil i hastigheter på upp till 130 km/h
Utrymmesmässigt har man på insidan lyckats väl och precis som hos V60 är det för klassen stort. Men personer som når 185 eller mer i strumplästen får nog svårt med huvudutrymme i baksätet. Där har det sluttande taket skurit ner marginalerna. Bagageutrymmet är på 442 liter vilket är mindre än exempelvis BMW 3-serie och Audi A4 erbjuder (480 liter).
En nyhet som kommer är dock att toppmodellen, T8, kommer att erbjudas i en prestandavässad version kallad T8 Polestar Engineered. Här har man ytterligare slipat på detaljerna för att ge förare en mer levande och engagerande körupplevelse. Förutom att det är några mekaniska uppdateringar, har bilarna förgyllts med bromsok i ”guld” samt bälten i samma färg. Om man lyckas med den försäljningsmässiga bedriften att gräva guld återstår att se
Men tro inte att det bara är att kasta in en beställning bara för att bilen visats. Det är över två månader innan serieproduktionen drar igång – och då är det första den nya hemmamarknaden som ska tillgodoses. Först om ett år, vecka 20 2019, kommer den till Sverige. Därför finns det inte i skrivande stund ett svenskt pris på bilen. Troligtvis lär den vara något billigare än sitt kombi-syskon, men det återstår att se hur ”handelskriget” mellan EU och USA utvecklas – för bilen ska ju importeras från …