Fordon Nya ubåten kan bli först med litiumbatterier Tyska ubåten U-32 (S182) på besök i Bergen. Den är av samma modell, 212, som norska försvaret har beställt. Foto: Morten Wanvik Den tyska ubåten U33, som är av samma modell som de som norska försvaret har beställt, 212. Foto: Graham Mulrooney / Alamy Skiss av möjlig utformning av kontrollrum i de nya norska ubåtarna. Foto: Halogen/FFI Norges nya ubåt kan bli först med litiumbatterier – eller sist med blybatterier. Den nya 212 CD-klassen kommer mitt i ett teknikskifte. Per Erlien Dalløkken/Teknisk Ukeblad Publicerad 14 feb 2018 kl 11.46 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Det är ungefär tio år sedan elbilsindustrin parkerade blybatterierna för gott och gick över till litiumbatterier. Det går inte riktigt lika fort i försvarsindustrin men även där är ny batteriteknik på gång för att tas i bruk på flera områden. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ ubåt batterier fordon
elbilar Biltillverkaren visar upp pilotfabrik – solid state-batterier ska dubbla räckvidd Batterier med fastfaselektrolyt kommer att ge Hondas elbilar dubbel räckvidd mot slutet av detta årtionde, hoppas den japanska biltillverkaren som nu visar upp sin pilotfabrik.
ENERGI ”Vi kan konkurrera med asiater – det tar bara lite längre tid” Northvolts öde ligger i händerna på en domstol i Texas. Men bolagets framtid avgörs även i Skellefteå. • Bara en lina i dag som producerar produkter.