Fordon

Nya tekniken sänker bensinförbrukningen med 30 procent

Illustrationen visar skillnaden mellan hur ett tändstift och MWI:s mikropulständare tänder bränslet. Foto: MWI
Cylinderhuvud med tändstift. Foto: MWI
Cylinderhuvud med MWI;:s mikropulständare. Foto: MWI
Jämförelse mellan ett vanligt tändstift och MWI:s mikropulständare. Foto: MWI

Tuffare utsläppskrav har fått biltillverkare att hoppa på elektrifieringståget. Men MWI:s teknik ska rädda förbränningsmotorn. Det tyska företaget påstår att de kan minska förbrukning och utsläpp enormt.

Publicerad

MWI, Microwave Ignition, är det tyska företaget som ska ge förbränningsmotorer ett längre liv. Detta genom en teknik som de påstår sänker förbrukningen med 30 procent, och utsläppen med så mycket som 80 procent.

Tekniken som gör det möjligt är mikrovågor. Istället för dagens tändsystem har man utvecklat ett eget som innebär att förbränningen sker snabbare samt vid lägre temperatur.

MWI har länge hållit på med utvecklingen och enligt uppgifter i branschtidningen Automotive News är man på jakt efter internationella partners. Intressant nog är Porsches tidigare vd en av finansiärerna till företaget och i en kommentar till tidningen säger han att han är övertygad om att innovationen kan förändra marknaden.

Och han är inte ensam om att tycka att förbränningsmotorn har en framtid.

MWI är heller inte ensamma om att utveckla teknik för förbränning vid lägre temperatur. I Lund forskar man mycket kring det, något Ny Teknik har skrivit om.

Dock säger tyskarna att deras lösning har två stora fördelar. Dels fungerar den med de flesta former av flytande- och gasformiga bränslen, och dels ska deras teknik kunna eftermonteras i stort sett alla förbränningsmotorer. Just det senare gör det hela oerhört attraktivt.

Om vi kommer få våra tändstiftsgnistor utbytta mot mikrovågor återstår att se, men få bilägare skulle tacka nej till lägre förbrukning och utsläpp.