Fordon

Nya Peugeot 408 försöker göra något helt nytt

Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot

En familjebil, fast på ett nytt sätt. Så beskriver Peugeot den nya generationen 408 som skippar konventioner och satsar på coupé-crossover-stuk istället.

Publicerad

Förr i tiden var det enkelt med bilmodeller. För Peugeot gick det 208, 308, 408 och 508. Tydliga indelningar där man gjorde ungefär likadana bilar – fast i olika storlekar. Men så ska det inte se ut framöver och när nu en ny generation 408 gör entré har bolaget kastat den gamla konventionen över ända.

För istället för att lanseras som en halvkombi/kombi som exempelvis 308 – är 408 en trendriktig coupeliknande crossover, eller fastback som fransoserna kallar den. Helt unik och egen enligt tillverkaren själv, i samma linje som Citroën C5 och Renault Arkana om man utgår från design.

Ser man till storlek hamnar Peugeoten mitt i mellan och räknas som en C-klassbil. Dock har den snudd på samma hjulbas som den större Cittran och bagageutrymmet är även det väl tilltaget. 471 liter ska man få plats med innan det är dags att fälla sätena.

Foto: Peugeot

Bekant interiör

Peugeots interiörkoncept känns igen från övriga bilar och innebär den speciella I-cockpit med den lilla ratten och instrumenteringen med 3d-effekt. Därtill finns det en tiotumsskärm för infotainment samt en radda fysiska knappar för klimatanläggningen.

Modellen bygger på en uppdaterad version av den EMP-platform som man använt länge inom PSA – alltså inte den STLA Medium-arkitektur som Stellantiskoncernens bilar från 2024 kommer bygga på. 

Man pratar gärna om elektrifieringen av bilen, dock består den initialt av laddhybrider. Precis som många andra inom forna PSA-gruppen är det en drivlina som ger 180 alternativt 225 hästkrafter som gäller. I båda fallen är det en 1,6-liters bensinmotor som är grunden, dock med lite olika effektuttag. 150 hk i basversionen och 180 hk i den starkare. Till detta adderas en elmotor om 81 kW (110 hk).

Batterikapaciteten i laddhybriderna därpå 12,4 kWh, dock avslöjar Peugeot inte hur långt det ska räcka. I Citroën C5 X som har samma drivlina ska det gå att köra upp till 60 km, så i den häraden lär även 408:orna ligga.

Foto: Peugeot

Helelektrisk kommer – men när?

En helt eldriven version är planerad, men exakt när vi kan få se den återstår att se. På Ny Tekniks direkta fråga varför man inte lanserar denna på en gång är svaret lite undvikande.

– Det kommer en E-408, men vi startar med laddhybriderna för de är viktigast i övergångsskedet. Vi kommer att ha två hybrider och bredvid dem en bensinare. Det är den strategin vi har men mot slutet av 2024 ska 100 procent vara hybrider och elbilar, säger Jérôme Micheron, produktchef på Peugeot.

Nya 408 kommer släppas ut på marknaden i början av 2023, men vad för pris hugade spekulanter kan förvänta sig är ännu inte klart. Dock kommer det ligga mellan 308 och 508. Bilar som i laddhybridkostym ligger på mellan 295 000 kr och 480 000 kr.

Peugeot 408 Hybrid 180/225

Pris: Inget officiellt

Drivlina: 1,6-liters bensinmotor + elmotor, framhjulsdriven

Maxeffekt förbränningsmotor: 110 kW/150 hästkrafter, 132 kW /180 hästkrafter

Maxeffekt elmotor: 81 kW / 110 hästkrafter

Systemeffekt: 133 kW / 180 hästkrafter, 165 kW / 225 hästkrafter

Max vridmoment: 360 Nm

Acceleration 0-100 km/h: inte officiellt

Topphastighet: inte officiellt

Topphastighet på el: inte officiellt

Batterikapacitet: 12,4 kWh

Ombordladdare: 3,7 kW (7,4 kW som tillval)

Officiell förbrukning: inte officiellt

Officiellt utsläpp: inte officiellt

Bagageutrymme: 471 liter, 1 545 liter med fällda säten

Max dragvikt: inte officiellt, 1 400 kg i Hybrid 225