Fordon

Nya lidar-tekniken utklassar dagens sensorer

Foto: Avea
Soroush Salehian och Mina Rezk har sin bakgrund i Apples grupp ”Special Projects” men har nu startat eget.Foto: Avea
Foto: Avea

En ny generation av lidar med högre precision än tidigare. Uppstartsföretaget Aevas teknik ska inte bara vara bättre än befintlig – den ska fungera i alla förhållanden.

Publicerad

För att självkörande fordon ska bli verklighet är lidar (light detecton and ranging) en viktig ingrediens. Det är en slags lasersensor som mäter avstånd till objekt och mappar upp dem via ett punktraster som sedan mjukvara läser av.

Nu har Aeva, ett företag startat av tidigare Apple-ingenjörer, släppt en ny slags lidar. Och enligt upphovsmännen ska den vara avsevärt mycket bättre än vad som finns ute på marknaden i dag.

Systemet, som har fått namnet 4D lidar, kan inte bara mäta avstånd till objekt – det klarar av att separera dem baserat på rörelsemönster, och tack vare avancerade algoritmer kan systemet förutse vart exempelvis bilar, cyklar och fotgängare är på väg.

Vidare ska tekniken klara av att stänga ut störningar från andra sensorsystem, inte påverkas av nederbörd, och även kunna fungera i mörker. Lidarn sänder inte heller ut ljuspulser utan är påslagen hela tiden. Istället för att varje puls ska skickas till centralsystemet för tolkning av ai:n, som då ska jämföra olika pulsbilder, ges mer fullödig information på en gång.

– Vi kan mäta pixlar på specifika objekt och vi kan förutse framtida rörelser av dessa objekt väldigt säkert, säger grundaren Soroush Salehian, i en intervju med The Verge.

Bättre ögon till självkörande bilar

Aevas system består av en liten låda där man inte bara har lidar, utan även har petat ner kameror samt de övriga sensorer som ett autonomt fordon behöver. Eller som företaget själva påstår: de erbjuder bättre ögon till självkörande bilar. Man är dock tydlig med att det krävs mer än en låda för att en bil ska nå de högre nivåerna av autonomi.

– Vårt system är inte bara en prestandaförbättring av traditionella lidars. Utan det ger varje lidarpunkt ett direkt mätvärde för hastighet, vilket låser upp det tidsmässiga elementet som ofta förbises och saknas, säger Salehian.

Visst bör man ha viss försiktighet när ett okänt företag plötsligt blixtrar till och påstår att de har en revolutionerande produkt – till ett lågt pris. Men Aeva har faktiskt en intressant bakgrund. Grundarna Soroush Salehian och Mina Rezk kommer båda från Apple. Närmare bestämt företagets grupp ”Special Projects”. Och Apple har som bekant plöjt ner en hel del pengar i just teknikutveckling för autonoma fordon.

Men det innebär inte att det nya företaget kommer lyckas. Branschen är hård och Waymo, Uber, Apple och Velodyne är några av konkurrenterna. Dock säger Aeva att man redan har lyckats locka investerare – samt intressenter bland bilföretagen.