Fordon

Nya lastbilsutmanaren: ”Tror att vi kan ta bort föraren 2020”

Tusimple satsar på sensorer anpassade främst för långa räckvidder, som exempelvis motorvägar. Foto: Tusimple

Under 20-talet kan de första självkörande lastbilarna vara redo. Det menar uppstickaren Tusimple som storsatsat på tekniken.

Publicerad

Självkörande teknik har på kort tid seglat upp som en form av helig graal inom fordonsindustrin. Att kunna erbjuda bilar och lastbilar som klarar av att agera speditions- eller taxibolag utan förare är en affärsmöjlighet utan like. Traditionella tillverkare som Volvo, Ford, BMW  och Scania storsatsar, men de är inte längre ensamma. Nischtillverkare som Tesla, teknikbolag som Weymo och Apple samt serviceföretag som Uber är med i racet.

Därtill poppar nya utmanare upp som svampar ur jorden.

Tusimple är ett sådant. Företaget startades 2015, men har som mål att vara först med att kommersialisera lastbilar med självkörande teknik nivå 4.

Företaget har närvaro både i USA och Kina och jobbar med att ta fram teknologi som kan implementeras i befintliga lastbilar. Det utgör en stor skillnad från exempelvis Tesla, Daimler eller Scania och innebär att man istället måste ta fram ett fungerande eftermonteringssystem. Men vinsten är att deras linje medför att de kan automatisera den redan rullande armadan av miljontals tunga fordon.

– Vår affärsidé är att leverera teknologi samt en fordonsservice. Det innebär att vi ger fortlöpande service till flottor som använder autonom teknologi dels när det kommer till kartläggning och dels aktiv övervakning av de självkörande fordonen. I de enstaka situationer ett företag hamnar i en situation de inte kan lösa – så agerar vi en räddningstjänst, säger Chuck Price, produktchef på Tusimple, i en intervju med the Drive.

Enligt Price fokuserar man på att ta fram en teknik som klarar att själv köra en lastbil på motorväg eller motortrafikled. Tusimple var enligt egen utsago först med att få tillstånd för testa teknik för självkörande tung teknik på allmän väg i Kalifornien och har sedan dess loggat tusentals mil med sina prototypfordon. Utöver de amerikanska testerna som pågår mellan San Diego och Yuma – kör man även tester i Caofeidian öster om Peking i Kina.

Och enligt Price tillhör företaget de som kommit absolut längst i utvecklingen.

– Vi tror att vi kan plocka bort föraren under 2020-talet, åtminstone i begränsade områden och under förutsättning att lagutrymmet finns. Jag förväntar mig inte att det kommer rulla förarlösa lastbilar landet över 2020, men jag tror att i vissa områden så är det möjligt. Vår autonoma teknologi är bland de bästa i industrin, om inte den bästa. Vi anser att vi ligger före Tesla, men tiden får utvisa om jag har rätt, säger Chuck Price.

Självkörande teknik – nivå 4 SAE

Höghastighetsmiljö – långdistanssensorer

8 kameror

3 radarenheter

200 meters sensorräckvidd (Lidar har ofta 80 meter)

Självkörande och ska klara de flesta dynamiska körsituationerna. Här ska fordonet klara av normal körning, men i vissa fall som exempelvis vid dåligt väder eller vid komplexa miljöer måste föraren hoppa in. De flesta tillverkare tittar på att införa den här nivån just på motorvägar eller stora trafikleder.