Fordon

Nya konceptet utlovar 99 procents effektivitet

Foto: Ceramicspeed
Foto: Ceramicspeed
Foto: Ceramicspeed

Ingen kedja och felvända kugghjul. Ceramicspeed har tagit fram ett cykelkoncept de säger kommer revolutionera cykeln.

Publicerad

När det kommer till cyklar har innovationen när det kommer till ”drivlina”varit tämligen traditionell. Visst har växelsystemen förbättrats och olika former av kraftöverföring testats. Men på det stora hela har inget kunnat utmana det klassiska kedjesystemet.

Nu kommer dock ett koncept som verkligen kan dra igång utvecklingen.

Det är danska företaget Ceramicspeed som tillsammans med maskiningenjörsavdelningen på universitetet i Colorado tagit fram ett alternativ till kedjesystem. Inte nog med att det ska väga mindre, vara mindre skrymmande och ha lägre luftmotstånd – det ska även ha 49 procent lägre friktion än konventionella drivlinor (testad mot Shimanos toppsystem Dura Ace). Detta genom att man tagit bort kedjan med sina åtta olika punkter där glidande friktion uppstår och ersätter det med en drivaxel som bara har två punkter med rullande friktion.

– När det kommer till effektivitet så har det här 99 procents effektivitet vid 380 W, säger Jason Smith, teknikchef för Ceramicspeed, till sajten Road.cc.

Växlingen ska ske elektroiniskt

Konceptet som visades upp på mässan Eurobike hade antingen en eller 13 växlar, men att lägga på fler ska inte vara något problem. Växlingen är tänkt (detta är som sagt inte en färdig produkt) att ske elektroniskt där batteri, servo samt trådlös mottagare sitter i drivaxeln.

Växlingen kommer inte ske direkt, utan systemet räknar ut när det är lämpligt att genomföra växlingen – lite som en automatlåda i en bil. Men Smith säger att det kommer att upplevas som ”nästan på en gång”.

– Ceramicspeed är stolta över att ha genomfört något som många sa inte gick. Vi har uppnått 99 procents effektivitet i ett flerväxelsystem samtidigt som vi tagit bort kedja och den komplexa bakväxeln. ”Driven” är verkligen revolutionär med sin unika kraftöverföring och effektivitet. Konceptet kan mycket väl förändra hur cykelindustrin ser på drivlinedesign och effektivitet, säger Jason Smith.

Som vän av ordning måste det sägas att det här inte är det första systemet med drivaxel som utvecklats för cyklar. Redan i slutet av 1800-talet höll man på och experimenterade med tekniken och under 1900-talet har det dykt upp lite olika alternativ. Dock har inget varit så effektivt som det Ceramicspeed visar nu. Om danskarnas koncept blir succé återstår att se.

Kolla in videon nedan för en genomgång av systemet.