Fordon

Nya hybriden är en blandning av båt och privatplan

Foto: Exclin
Foto: Exclin

Snabbare än en båt och mer bränsleeffektiv än ett flygplan. Brittiska Exclin har tagit fram ett nytt hybridfordon kallat VRV.

Publicerad

Det liknar en form av flygbåt, men använder sig av en helt annan teknik. Londonbaserade Exclin har tagit fram ett koncept de kallar Vertex Recreational Vehicle, VRV.

Traditionella sjöflygplan har pontoner som gör att de glider fram på vattnet, vilket gör att de inte behöver en landningsbana. Men det krävs utrymme och inte allt för mycket sjö för att man ska kunna starta och landa. Enligt VRV är det inte ett problem för företaget. Tack vare patenterad teknik så lyfter och landar det vertikalt.

Farkosten ska flyga lågt, bara någon meter ovanför vattnet vilket gör att det utnyttjar markeffekten och således är mer bränslesnålt än vad flygplan är. Jämfört med en vanlig båt så ska det vara mycket snabbare och mer komfortabelt. Det senare med hjälp av tryckluft som agerar dynamiskt för att motverka kastvind eller annat som kan få fordonet ur balans.

Hybriden ska vara lätt att flyga

Markeffektsfarkoster är i sig ingen nyhet, under kalla kriget utvecklade bland annat Sovjetunionen flera olika typer av så kallade Ekranoplan. Men till skillnad från den moderna motsvarigheten så lyfte det dock inte vertikalt. Den brittiska VRV:n ska, i de fall det behövs, dessutom kunna stiga till 150 meter och topphastigheten ligger på 150 km/h.

Sammantaget ska det göra fordonet unikt och lätt att flyga. Än så länge är Vertex Recreational Vehicle ett koncept som kräver certifiering och finansiering innan det kan omvandlas till en kommersiell produkt.