Fordon

Nya helikoptrarna redo för hetluften

Helikoptrarna visades upp på flygflottiljen Malmen i Linköping. Foto: Jörgen Appelgren
Black Hawk är en medeltung transporthelikopter. Foto: Jörgen Appelgren
Sverige har köpt den senaste modellen av Black Hawk, som första europeiska land. En detalj som skiljer från tidigare modeller är utformningen av änden på rotorbladet. Foto: Jörgen Appelgren
Besättningen består av två piloter, två soldater, en läkare och en narkossjuksköterska. Foto: Jörgen Appelgren
En flygtur är skakig och bullrig, får Ny Tekniks team uppleva på en provflygning. Foto: Jörgen Appelgren
Kylan är snart utbytt mot Afghanistans ökenvärme. Foto: Jörgen Appelgren
De är faktiskt inte svarta, utan militärgröna. Black Hawk, Helikopter 16, ska ersätta de två specialombyggda Super Puma-helikoptrarna som har utfört sjuktransporter i Afghanistan sedan 2011. Det nya är att svenskarna ska hämta skadade i fält, inte bara flyga mellan olika sjukvårdsinrättningar. Foto: Jörgen Appelgren
Sensorer känner av om helikoptern beskjuts av luftvärnsrobot, följs av en radar eller siktats in av radar. Den kan skjuta ut facklor för att skydda sig mot värmesökande robotar. Foto: Jörgen Appelgren

BILDSPEL. De är byggda för att klara sig i en krigsmiljö, och utrustade för att rädda liv. Snart är Sveriges nyaste helikoptrar, amerikanska Black Hawk, på plats i Afghanistan.

Publicerad

De första exemplaren transporterades till Mazar-e-Sharif i Afghanistan 1 mars. I april ska fyra helikoptrar stå redo. Besättningarna ska kunna ge sig av med 15 minuters varsel till strids- eller olyckssituationer för att evakuera skadade.

När helikoptrarna visades upp för pressen på flygflottiljen Malmen i Linköping i förra veckan var de försvarsanställda påtagligt nöjda med sin nya maskin och samarbetet med USA.

– Helikoptrarna är byggda för krigets krav från första pennstrecket. Det har varit hög nivå på utbildningen i USA av piloter och tekniker. Det har inte varit något tillrättalagt, utan vi har fått komma rakt in i det amerikanska krigssystemet, säger Mikael Wikh, flygchef.

Amerikanska Sikorsky har tillverkat transporthelikoptern Black Hawk sedan 70-talet. I dag används den av 28 länder utöver USA. Sverige beslutade 2010 att köpa in 15 helikoptrar av modellen UH-60M, som i Sverige får den nationella beteckningen Helikopter 16.

Köpet löste bristen på medeltunga helikoptrar i det svenska försvaret, efter att det europeiska samarbetsprojektet Helikopter 14 försenats i flera år.

De elva Black Hawk-helikoptrarna som inte ska till Afghanistan kommer att användas för utbildning och beredskap i Sverige och vara placerade i Linköping.

Helikopterköpet kostar 4,7 miljarder kronor. Förra året var den totala notan för det svenska försvaret 41 miljarder kronor.

Besättningen består av två piloter, två soldater, en läkare och en narkossjuksköterska. En flygtur är skakig och bullrig, får Ny Tekniks team uppleva på en provflygning. Men kylan i kabinen är snart utbytt mot Afghanistans ökenvärme.

Black Hawk

Modell: Sikorsky UH-60M, en medeltung transporthelikopter.

Svensk beteckning: Helikopter 16.

Max startvikt: 10 700 kg.

Marschfart: 120–130 knop, maxfart 193 knop.

Flygtid med normaltank: 2,5 tim, 511 km.

Motorer: 2 x T700-GE-701, på vardera 2 000 hästkrafter.

Beväpning: 2 x 7,62 mm kulspruta.

Kabinutrymme: 8,1 kvadratmeter.

Källa: Sikrosky, Helikopterflottiljen.