Fordon

Nya hårdare avgasregler från EU

EU beslöt natten till tisdagen att sänka utsläppsgränsen av CO2 för bilar till 95 g/km från 2020.

Publicerad

Det är en minskning med 27 procent jämfört med de regler som ska vara genomförda 2015 och som sätter ett tak vid 130 g/km.

Den irländske miljöministern Phil Hogan, som ledde förhandlingarna, sa efter mötet att beslutet är en "vinn-vinn-situation" för klimatet, för bilägarna, för innovation och för arbetstillfällen.

Dessutom beslöt man att så fort som möjligt enas kring en ny testmetod för mätning av utsläppen. Den nuvarande europeiska testmetoden NEDC är missvisande och meningen är att man ska börja använda metoden WLTP som har utarbetats av EU, Japan och Indien.

Nattens beslut fattades av EU-parlamentet, kommissionen och förhandlingsföreträdare för de olika medlemsstaterna. Återstår dock beslut av ministerrådet.

Tysk bilindustri har arbetat hårt för att stoppa de nya gränsvärdena.