Fordon
Nya EU-lagen: Obligatorisk teknik mot fortkörning
Foto: Audi
En spärr som ska förhindra fortkörning. Nu har EU:s senaste lag som aktivt ska se till att du inte kör för fort börjat gälla. Därtill ska data sparas vid olycka i en motsvarighet till flygets svarta låda.
Europas vägar ska bli säkrare och den 6 juli trädde den senaste i raden av trafiksäkerhetslagar i kraft. I denna kan man hitta en regel kallad Intelligent Speed Assistance. Tekniken, förkortad ISA, måste från och med nu finnas med i alla nya modeller som introduceras och från 2024 är systemet obligatoriskt i alla nya bilar som säljs.
Systemet utgår från tillåten hastighet och om föraren skulle övertrassera detta går det in. Antingen sker det med ljud- och eller vibrationsvarningar eller genom att tekniken helt enkelt bromsar in bilen. Exakt hur det hela kommer ske är upp till respektive tillverkare, så länge grundkraven uppfylls. Alltså lite på samma sätt som det finns svängrum kring annan säkerhetsteknik såsom när man inte är uppmärksam eller om man glider över filmarkeringar.
Dock är regeln i sin nuvarande skrivelse inte något som omöjliggör fortkörning. Nej, i regelverket framgår det att man ska kunna tillåta att föraren går runt systemet genom att ”trycka till gaspedalen djupare”. Det ska även likt andra säkerhetssystem gå att stänga av.
Den nya lagen tar alltså vid där teknik sedan tidigare kunnat övervaka och anpassa sig efter omgivande hastighetsangivelse. Det är exempelvis något många moderna adaptiva farthållare gör där systemet upptäcker ändrad hastighet – och gasar/bromsar efter det.
Svarta lådor för bilar
Ett av de bakomliggande skälen till att regeln blivit verklighet är säkerhet. Enligt EU-kommissionen ska ISA-systemen minska antalet döda i trafiken genom att de kommer sänka hastigheterna på vägarna. För i studier så framkommer det att 30 procent av trafikolyckor med dödlig utgång beror på för hög hastighet.
En annan sak som nu kommer göra insteg i bilen är teknik liknande den svarta låda som man har inom flyget. Denna, kallad Electronic Data Recorder, sparar data som sedan ska kunna analyseras efter det att en bil varit involverad i en olycka. Data som sparas kommer vara bilens hastighet, motorvarv, broms- och gaspedalslägen, krockkraft samt om de åkande i bilen hade på sig bälte 30 sekunder innan och tio sekunder efter olyckan.
Enligt regelverket ska informationen endast vara tillgänglig för polis samt de myndigheter som ansvarar för trafikolycksrelaterad data.