Fordon
Nya ellastbilar från Volvo på väg: ”Enklare att elektrifiera”
Volvo drar snart igång serietillverkning av ännu fler tunga ellastbilar, vilket ska underlätta övergången till elfordon i städer och regioner.
Hittills har Volvos tunga ellastbilar av modell FH, FM och FMX endast funnits som dragbil, vilket innebär att de har en vändskiva monterad för att koppla till ett släp.
Nu lanserar Volvokoncernen även dessa modeller som så kallade jämnlastbilar, som kan utrustas för att transportera till exempel grus, timmer, sopor eller cement. Jämnlastbilar är ett samlingsnamn för lastbilar som inte har vändskiva.
– Med de här nya, elektriska lastbilarna gör vi det enklare än någonsin för ännu fler kunder att elektrifiera och för städer att övergå till utsläppsfria fordon för i princip alla transportflöden. Våra kunder kan få de här lastbilarna specialbyggda för sin specifika verksamhet, för att minska utsläppen och samtidigt få samma funktionalitet som finns i den diesellastbil de använder idag, säger Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar, i ett uttalande.
180-560 kWh
Lastbilarna som nu lanserats kommer i en rad olika varianter, med mellan två och sex batteripack vilket betyder 180–560 kWh lagringskapacitet. Två eller tre elmotorer innebär en effekt om 330–490 kW.
Först ut är varianterna med störst batteri och mest effekt. Försäljningen inleds nu i december och serieproduktionen startar i mars 2023. Övriga varianter börjar serietillverkas i maj respektive september.
Hälften elektriskt 2030
Volvos mål är att hälften av försäljningen år 2030 ska bestå av helt elektriska lastbilar. I fjol levererade bolaget totalt 123 000 lastbilar. Orderingången för elektriska lastbilar under samma år var 1 100 stycken, om även icke bindande avsiktsförklaringar räknas in.