Fordon

Nya batterierna: 6 minuters laddning ger 32 mil

Snart kan sex minuters laddning räcka för att ta dig 32 mil, det hävdar Toshiba. Foto: TT

Glöm långa laddtider – snart kan sex minuter räcka för 32 mil. Det uppger Toshiba vars nya generation batterier ska gå att ladda snabbare, klara lägre temperaturer och ha bättre hållbarhet. ”Det här är ingen liten förbättring, det här ändrar spelreglerna”, säger forskningschefen Osamu Hori.

Publicerad

Utvecklingen av batterier går i rasande takt. Inte ens de mest vågade analytikerna hade för fem år sedan kunnat förutspå dagens tekniknivå. Och forskningsframgångarna verkar fortsätta. Japanska Toshiba har nu i ett pressmeddelande avslöjat att deras nästa generation av litiumbatterier innebär ett rejält kliv framåt.

– Det nya batteriet har högre energidensitet och ultrasnabb uppladdningstid vilket behövs för fordonsapplikationer, säger företagets forskningschef, Osamu Hori.

I tester har Toshiba på sex minuters laddning lyckats få ut en räckvidd på 320 kilometer ur ett prototypbatteri på 32 kWh. Detta enligt den japanska körcykeln JC08.

Det är tre gånger mer än vad man lyckas med i sina nuvarande batterier. Vidare ska man kunna använda snabbladdning i riktigt låga temperaturer (-10 grader), och batterierna håller 90 procent av ursprungskapaciteten även efter 5 000 laddcykler.

Läs mer:

Enligt Hori är skälet till förbättringen att man använder en anod av titannioboxid. Denna ska bidra till en fördubbling av energidensiteten jämfört med de grafit-baserade anoder som man använder i dag. Titanumnioboxid-anoderna ska även vara mer tåliga.

– Rigorösa tester av en 50Ah prototyp av det nya batteriet har konfirmerat att det har samma långa hållbarhet, tål låga temperaturer, och har samma höga säkerhet som nuvarande SCiB-batterier.

Toshiba säger att man nu ska polera på batteriets specifikationer och att målet är att de ska vara ute på marknaden under 2019.

– Vi är väldigt exalterade över potentialen för titannioboxidanoder. Det här är ingen liten förbättring – det här ändrar spelreglerna och det kommer att betyda en markant skillnad när det gäller räckvidd och prestanda i elbilar, säger Osamu Hori.