Fordon

Nya avgasnormen Euro 7 dröjer – presenteras först i juli

Foto: Pontus Lundahl/ TT

En gång beskrevs den av den tyska bilindustrin som slutet för förbränningsmotorn. Nu har kritiken mjuknat – men förslaget till ny avgasnorm ser ut att återigen bli försenat. 

Publicerad

Tanken var att förslaget till ny avgasnorm skulle presenteras av EU-kommissionen under fjärde kvartalet i fjol. Men presentationen har skjutits upp flera gånger, först till april i år och nu senast till den 20 juli, rapporterar Automotive News.  

Euro 7 är den kommande europeiska avgasnormen för personbilar, lätta lastbilar, bussar och lastbilar. Den ska ersätta Euro 6 som infördes 2014. För bussar och lastbilar brukar löpnumret anges med romerska siffror. Avgasnormen handlar endast om utsläpp av direkt hälsovådliga utsläpp som partiklar och kväveoxider. Koldioxidutsläpp regleras genom annan lagstiftning.

Förbud mot förbränningsmotorn?

Den tyska bilindustrins intresseorganisation VDA reagerade 2020 mycket starkt på ett utkast till Euro 7 och menade att reglerna riskerade att leda till ett förbud mot bilar med förbränningsmotorer. Det handlade bland annat om ett förslag om att fordonet skulle kunna leva upp till gränsvärdena i alla tänkbara situationer, inte enbart väl definierade testcykler. 

Efter att de förslagna riktlinjerna mjukats upp i april 2021 mjuknade även VDA. 

– De presenterade planerna på Euro 7-normer för personbilar visar att EU-kommissionen har accepterat gränsen för vad som är tekniskt möjligt och övergett de ouppnåeliga målen, sa organisationens chef Hildegard Müller i ett uttalande från i fjol.

marknad

Bilindustrins nya oro

Nu verkar bilindustrins oro snarare handla om att tiden till avgasnormen ska träda i kraft börjar bli kort. Branschorganisationen AECC, som samlar industrin verksam inom utsläppsreduktion, beklagar att tidsplanen förskjutits ytterligare. Ju fortare avgasnormen presenteras desto bättre är det för organisationens medlemmar, enligt AECC. 

Även den transportinriktade miljöorganisationen Transport & Environment är bekymrad.  

– Att senarelägga publiceringen av den nya avgasnormer för fordon hindrar på ett oacceptabelt vis EU:s förmåga att städa upp giftiga utsläpp till luft orsakade av vägtransporter, skriver T&E i ett brev. 

Införs tidigast 2025

Efter att EU-kommissionen har lagt fram sitt förslag i juli så väntar en slutlig förhandling (så kallad trilog) med ministerrådet och parlamentet innan Euro 7 slutligen kan antas.  

Avgasnormen väntas kunna införas tidigast 2025, men med tanke på förseningarna som redan har uppstått lär det dröja längre än så, enligt den europeiska bilindustrins intresseorganisation Acea.