Fordon
Nya ai-metoden ett stort steg för autonoma bilar
Audi berättar hur deras fordon ska bli bättre på att köra själva. Foto: Audi
Ai är nyckeln till autonoma bilar. Det säger Audi och avslöjar hur deras fordon ska bli bättre på att klara sig själva. Detta tack vare ett självlärt neuralt nätverk och semantisk segmentering.
Just nu pågår konferensen Neural Information Processing Systems (NIPS) – ett symposium för artificiell intelligens. Där har Audi Electronics Venture, ett dotterbolag till biltillverkaren, visat upp sitt senaste utvecklingsprojekt. Det är en monokamera som tack vare ai kan skapa sig en extremt detaljerad 3D-bild av omgivningen.
Tyska Audi lanserade tidigare i år en bil med villkorad automatiserad körning på nivå 3. Bilen, nya A8, var först i världen med den bedriften och ska tack vare ai-systemet klara av att köra i långsamtgående trafik i upp till 60 km/h. Detta förutsatt att det är en motorväg/trafikled samt att lagstiftningen tillåter det. Bilen klarar körningen bland annat tack vare en lidar.
Men på NIPS visar man att lidar inte är den enda vägen att gå. Det nya systemet använder sig av en konventionell monokamera. Kameran har en vidvinkel på 120 grader och levererar 15 bilder i sekunden till en upplösning av 1,3 megapixel. Så långt är det inte särskilt imponerande.
Bilderna processas sedan i ett neuralt nätverk som klassificerar varje pixel. Denna så kallade semantiska segmentering märker pixlarna som ett av 13 olika objekt. På så sätt kan systemet identifiera och skilja ut andra bilar, lastbilar, hus, vägmarkeringar, personer och trafikskyltar. Det neurala nätverket används även för avståndsinformation. Visualiseringen sker över så kallade ISO linjer, virtuella gränser som definierar ett konstant avstånd.
De här båda metoderna, semantisk segmentering samt uppskattning av djup, skapar en exakt 3D-bild av omgivningen.
Teknikerna har tränat det neurala nätverket i förväg med så kallad ”oövervakad inlärning” – en metod där förhållanden och scenarier inte kräver försorterade och klassificerade data. Själva träningen har gått till så att nätverket fått ”titta” på mängder av filmer av olika vägsituationer filmade med en stereokamera. Utifrån detta har det självständigt lärt sig att förstå regler. Dessa används sedan för att skapa 3D-information med bilder i monokameran.
Enligt Audi har deras nya utvecklingsprojekt stor potential när det gäller tolkning av olika trafiksituationer.
På NIPS visade Audi även upp en lösning för helt ai-baserad körning på parkeringsplatser och motorvägar. Här görs den laterala guidningen av bilen helt av neurala nätverk. Ai lär sig att oberoende skapa en modell av omgivningen från kameradata – och använder denna för att styra bilen. Fördelen med detta är att det inte krävs vare sig ekat lokalisering eller kartdata.