Fordon

Ny spårväxel testas för punktliga tåg

Foto: Göran Fält / Trafikverket

En ny typ av spårväxel kan få Sveriges tåg att bli punktliga igen. Hur växeln fungerar? Det är än så länge hemligt.

Publicerad

Problem med spårväxlarna står för en stor del av tågförseningarna i Sverige. I ett nytt projekt, bekostat av Trafikverket ska en ny typ av växlar testas, i förhoppning om att både spara pengar och få punktligare tåg. Än så länge är tekniken bakom en hemlighet.

Det är Järnvägstekniskt centrum vid Luleå tekniska universitet, LTU, som tagit fram de nya spårväxlarna. Bakom idén står av Jan Lundberg, som är professor i drift och underhåll, i samarbete med ett svenskt företag.

– Det kommer att gå mycket snabbare att reparera, blir bättre och starkare reparerat än tidigare och kommer förhoppningsvis att reducera störningarna, säger han till TT.

En prototyp ska provas under 2017.

– De nya spårväxlarna är enklare att underhålla eftersom en stor del av reparationerna kan göras i en verkstad samtidigt som tågen fortsätter att rulla obehindrat på spåren. Detta tack vare den nya flexiblare och starkare konstruktionen, säger Jan Lundberg, i ett pressmeddelande från LTU.

Det svenska järnvägsnätet har över 15 000 spårväxlar varav Trafikverket ansvarar för cirka 12 000 stycken. Krånglande spårväxlar, som kan vara 65 meter långa, är en av de vanligaste orsakerna till försenade och inställda tågresor. Dåliga spårväxlar står för ungefär 25 procent av alla förseningar i svensk tågtrafik.