Fordon
Ny spårvagn får ström från gatan
Strömmen överförs till spårvagnen via induktion. Bromsenergi lagras i kondensatorer på taket.
Premiärturen för en ny typ av spårvagn ägde rum idag. Den får ström via magnetfält i gatan. Borta är luftledning och strömskenor.
Primove kallar Bombardier sin nya spårvagn, som rullade ut på ett testspår i tyska Bautzen idag. Drivningen sker enligt induktionsprincipen.
Genom att lägga ner en kabel i gatan, och montera spolar på undersidan av spårvagnen, blir det möjligt att överföra ström från primärkretsen till sekundärkretsen utan mekanisk kontakt mellan vagn och kraftkälla. Systemet överför endast energi i de sektioner som täcks av spårvagnen.
Förutom kraftöverföring med magnetfält finns Bombardiers återvinningsteknik Mitrac Energy Saver. När spårvagnen bromsar laddas kondensatorer placerade på taket, och strömmen används sedan vid acceleration igen.
Bombardier pekar på sådana fördelar med tekniken som att tunnelprofiler kan göra mindre utan luftledningar, och att man slipper störande ledningar i historiskt känsliga stadsmiljöer.
Testerna kommer att vara klara under våren och i höst är Bombardier redo att börja marknadsföra Primovespårvagnen till lokaltrafikoperatörer.