Fordon
Ny ROV kostar 700 000 per dygn
Den nya värstingfarkosten Surveyor lämpar sig bäst för offshore-industrin. För vrakletande är den alltför dyr, berättar Ola Oskarsson som är en av personerna bakom ROV:en.
I går berättade vi på nyteknik.se att Marin Mätteknik, MMT, tillsammans med norska Reach Subsea och Kystdesign tagit fram en undervattensfarkost, en så kallad ROV, som flyttar fram teknikpositionerna rejält.
Artikeln fick mycket uppmärksamhet och många ville veta mer. Vi ställde därför tre nya frågor till Ola Oskarsson, grundare av MMT.
Vilken bransch tror du har mest nytta av er nya ROV?
– Den nya ROV:en är konstruerad för extrem hög upplösning och hög hastighet. Kombinationen Multibeam-lod och laser (så kallad Lidar) kan generera upp till 500 000 mätta punkter per sekund med millimeter upplösning. I full hastighet innebär detta att 25 000 punkter per m2 blir inmätta. Den höga upplösningen är nödvändig för offshore-installationer, pipelines och kritiska områden för miljöövervakning. Det är också viktigt att kunna arbeta med rimlig hastighet för att hålla kostnaderna nere för inspektioner av installationer, säger Ola Oskarsson.
– De kostnaderna står för en hög del av driftskostnaderna för olje- och gasledningar. Våra kunder i dag är Statoil, Shell, Exxon, BP och andra energibolag.
Experter vi pratat med tycker att vrakletning är ett område där er ROV skulle göra nytta. Du berättade efter att ha läst texten i tidningen att du är tveksam till det användningsområdet. Varför?
– Farkosten kostar cirka 450 000 - 700 000 per dygn att använda, med ytfartyg och full 24 timmars bemanning. Spannet beror på kravet på ytfartyg. Det finns inga vrakletare som behöver denna upplösning för att hitta vrak eller kan hitta skatter på havsbotten som kan finansiera en sådan operation.
– Normalt använder man utrustning med större yttäckning, lägre upplösning och betydligt lägre kostnad för att hitta vrak. DC3:an till exempel hittades med traditionell sidescan-teknik från ett 26 meters fartyg. Vår Surveyor behöver ett betydligt större ytfartyg för att operera. Däremot kan en farkost med denna kapacitet oerhört snabbt göra en mycket exakt 3-d modell av ett vrak när det väl är funnet. Man bör jämföra veckor av riskfyllt undervattensarbete utfört av dykare med en effektiv dag av högupplösande mätning.
Vad är nästa steg för er inom ROV-utvecklingen?
– Vi kommer att fortsätta utveckla metoder för att automatiskt mäta status på undervattensinstallationer och minska risker för miljöpåverkande utsläpp. Jag hoppas kunna utföra miljöundersökningar där havsbottens geologi och den ekologiska sammansättningen, (så kallad Geohabitat), i detalj kan beskrivas så att havet kan förvaltas på bästa sätt. 90 procent av havet är okänt. Vi arbetar med att kartlägga jordklotets vita ytor. Det finns många upptäckter där som kan förändra mänsklighetens framtid. Vi kan inte negligera att mer än 50 procent av vår planets yta fortfarande är okänd.