Ett nytt system som ska göra att bilar kan se faror – även om de är skymda. Nu testar forskare ett relativt billigt sett som gör att sensorer ser runt hörnet.
Tekniken i bilar har på relativt kort tid verkligen tagit sjumilakliv framåt. Och då särskilt säkerhets- och assistanssystem som använder radar och kamerasensorer. Ta bara hur bra bilar har blivit på att upptäcka andra bilar i trafiken. Men även om de blivit bra – finns det mycket att förbättra.
Ett sådant system som mycket väl kan spela stor roll i framtiden håller just nu på att utvecklas vid Princeton University. Grunden är en enkel dopplerradar, men vad den kan åstadkomma är väldigt åtråvärt. Detta då forskarna menar att den kan se runt hörn. För med hjälp av dopplereffekten kan systemet via reflektioner och frekvensförändringar på omkringliggande miljö räkna ut om något närmar sig – även om objektet inte befinner sig inom synhåll.
– Det här kommer att göra att bilar kan se skymda föremål som dagens lidar- och kamerasensorer inte kan. Till exempel låter det ett självkörande fordon se runt i en farlig korsning. Radarsensorer är även relativt billiga, särskilt i jämförelse med lidars, säger Felix Heide, professor i datavetenskap vid Princeton University, i ett uttalande.
Teknik som ser runt hörn har man forskat länge på. Forskare vid MIT har tagit fram en lösning där skuggor analyseras och vid Stanford har man testat att lösa det hela med laser. Olika former av ljus har man även försökt med vid Princeton, men övergivit. Detta eftersom de dels krävs dyra lasrar och dels begränsas av kort räckvidd.
Foto: Princeton
För radarsystem så är utmaningen en annan, nämligen upplösning. Men här säger sig Felix Heide att de lyckats skapa en algoritm som kan tolka radardatan för att få rätt funktion.
– Algoritmerna vi utvecklat är högeffektiva och passar nuvarande generation av hårdvara i bilbranschen. Så, det kan bli så att vi får se den här tekniken redan i nästa generation fordon.
Annons
I sin nuvarande form så klarar systemet av att upptäcka fotgängare och cyklister, två grupper av trafikanter som är mycket svåra att identifiera eftersom de är relativt små, har stor variation i form samt hur de rör sig
Forskningen har presenterats på en konferens om datorseende och mönsterigenkänning (CVPR). Men även om tekniken visat sig lovande – är det fortfarande en bit kvar innan vi får se den i en produktionsbil.
– Systemet skulle med säkerhet klara av de väldigt rigorösa utvecklingscyklerna i branschen, men när det kommer till integration och att göra tekniken marknadsredo – det krävs en hel del ingenjörskonst, säger Felix Heide.