Fordon Ny metod hindra tunnelbränder Varma punkter visas innan inträdet i tunneln Foto: Siemens Värmekameror och rfid-kretsar vid tunnelinfarten ska hindra att en lastbil med farligt gods börjar brinna inne i tunneln. Håkan Abrahamson Publicerad 6 maj 2010 kl 15.11 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Siemens har utvecklat ett system som består av en kombinerad video- och värmekamera för att identifiera om känsliga delar av en lastbil är på väg att bli överhettade innan bilen kör in i tunneln. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fordon farligt gods värmekamera
ELBILAR Test: ”Kia EV3 är en värdig utmanare till Volvo EX30” Kia menar att deras EV3 är en ”äkta mass-elbil”. Har man slagit huvudet på spiken?
elbilar Biltillverkaren visar upp pilotfabrik – solid state-batterier ska dubbla räckvidd Batterier med fastfaselektrolyt kommer att ge Hondas elbilar dubbel räckvidd mot slutet av detta årtionde, hoppas den japanska biltillverkaren som nu visar upp sin pilotfabrik.