Fordon

Nu vill Antonov ta över ratten i Saab Automobile

Vladimir Antonov är en stor Saabentusiast och kör sin Saab 99 i Midnattsolsrallyt. Han vill formellt kunna stå som ägare till Saab. Nu är han bara indirekt finansiär åt styrelseordföranden Victor Muller. Foto: Adam Ihse/Scanpix

Den ryske bankiren Vladimir Antonov har nu lämnat in en formell ansökan om att få gå in som ägare i Saab. Det bekräftar statliga Riksgälden och Antonov för Trollhättetidningen TTELA.

Publicerad

– Vi kan bekräfta att vi fick in en ansökan från Vladimir Antonov i går kväll, men kan på grund av affärssekretess inte säga vad ansökan innehåller, säger Daniel Barr, projektledare för Saab hos Riksgälden.

Även Vladimir Antonov bekräftar för TTELA att han har lämnat in en ansökan.

För två veckor sedan avslöjade han för tidningen Automotive News att han var beredd att gå in med uppemot en halv miljard kronor i Saab för att rädda den ansträngda likviditeten.

Han har också tidigare förklarat sig villig att gå in med motsvarande 1,7 miljarder kronor för att finansiera utvecklingen av mindre Saab, ofta kallad 9–2.

Men det kräver att Riksgälden och Europeiska investeringsbanken EIB godkänner honom som ägare. Och det är det som Antonov nu jobbar på.

Krisen för Saab har nu blivit akut sedan underleverantörer och kreditgivare dragit öronen åt sig efter att Saab-vd:n Jan Åke Jonsson aviserat att han lämnar företaget.

I dag står produktionen stilla på Saab i Trollhättan. Orsaken är materialbrist.

Bland annat har transportföretaget Schenker hållit inne på vissa leveranser i väntan på betalning och TTELA uppger nu också att underlevantören  AIC i Färgelanda stoppat sina leveranser.

Saabs presstalesman Thomas Schulz vill dock inte kommentera produktionsstoppet. 

- Jag gör inte det, men det jag kan säga är att vi varit i kontakt med alla leverantörer och sagt till dem att de måste göra allt de kan för att leverera material, säger han.

Han bekräftar också att det rör många.

- Alla leverantörer är påverkade och det har att göra med vårt nya betalningssystem där det tyvärr varit problem, säger Thomas Schulz till TTELA.