Fordon
Nu tillåts självkörande pizzabud och autonoma matleveranser
Självkörande fordon snart ett allt vanligare inslag på gatorna i Kalifornien? Foto: Nura
Efter årsskiftet kommer gatorna i Kalifornien att få ett nytt trafikinslag. Detta då delstaten har gett grönt ljus för tester med autonoma leveransfordon.
Hemleveranser av pizzor, paketutlämning samt rullande apotek. Inom kort kommer invånare i Kalifornien att få bekanta sig med en rad nya automatiserade fordon. Den amerikanska statens motsvarighet till Trafikverket, Department of Motor Vehicles, har klubbat igenom ett godkännande av lättare självkörande leveransfordon för att användas i tester samt kommersiella syften. Med lättare menas fordon med en totalvikt på under 10 001 pund, motsvarande lite drygt 4,5 ton.
Men det är inte fritt fram för det. Företag kommer behöva ansöka om ett tillstånd, och beroende på användningsområde är kraven olika. I de fall som det bedöms att det behövs redundans i form av en säkerhetsförare måste företaget visa att de redan har genomfört relevanta tester under kontrollerade former – samt visa att föraren är rätt tränad och inte har plumpar i brottsregistret.
De företag vars fordon inte är i behov av säkerhetsförare måste visa upp att de har en säker länk till en fjärroperatör, en interaktionsplan med polisen samt verifikation på att fordonen möter federala säkerhetsstandarder. Därtill måste de även visa att fordonen har äkta autonom kapacitet – och då pratar vi att de ska motsvara nivå fyra eller fem enligt SAE:s graderingssystem.
Det slutar inte heller där. Om det ska vara helt publika tester, det vill säga att ett självkörande fordon exempelvis delar en trottoar eller väg med andra trafikanter, då krävs det även bevis på flera typer av säkerhet. Bland annat att fordonen inte går att hacka samt garantier att data om fordonen kommer att delas om en incident skulle inträffa.
Enligt Engadget står det redan en rad företag i kö för att få licens. Bland annat Nuro som i ett par år testat sin självkörande lilla robotbil med målet att automatisera hemleveranser. Företaget tog in närmare tio miljarder i kapital tidigare i år och har bland annat ett testsamarbete för autonoma leveranser med jätten Walmart. Men även de stora tillverkarna som genomför tester med autonoma fordon borde få större möjligheter. I dagsläget finns det 65 företag som har licens att testa autonom teknik (med säkerhetsförare).
Det blir intressant att se om det här kan innebära att någon ger sig in, och tar fighten med Waymo – som är det enda företaget i dag som har tillstånd att framföra helt förarlösa fordon i Kalifornien.