En gammal konceptbild som visar en självkörande Volvo. Foto: Volvo Cars
Foto: Volvo Cars
Racet om självkörande bilar har gått in i ett spännande skede. Nu meddelar Volvo att de redan i år lanserar ”oövervakad körning”. Detta i sin kommande elbil.
Men nu har Volvo avslöjat att de i år kommer att introducera teknik som tillåter föraren att släppa ratten helt. Dock väljer man från tillverkarens sida att kalla sin funktion ”Ride Pilot” för oövervakad körning. Att inte använda SAE:s skala 0-5 kan tyckas konstigt, men Volvo har tidigare sagt att nivåerna inte är tillräckligt tydliga om var ansvaret ligger. Genom att använda begreppet oövervakad körning menar man på Volvo att det är glasklart var ansvaret ligger.
– Ja, vi kommer att ta ansvar för allt som inträffar under tiden som våra bilar kör autonomt. Vi är aktivt involverade i regleringar och vi lanserar en bil som är AD-redo – sen är det upp till respektive marknad om tekniken ska användas, sade Alexander Eriksson, ingenjör med inriktning mot den mänskliga faktorn i självkörande system på Volvo Cars, tidigare till Ny Teknik.
Ride Pilot introduceras med den kommande elbilen och ersättaren till XC90 som ska lanseras under året, men initialt erbjuds funktionen bara som ett tilläggsabonnemang för kunder i Kalifornien.
– Vi är stolta över att tillkännage den planerade lanseringen i USA av vår första verkligt oövervakade autonoma körfunktion, då vi vill sätta en ny industristandard för autonomi utan att kompromissa med säkerheten, säger Mats Moberg, chef för forskning och utveckling på Volvo Cars, i ett uttalande.
En gammal konceptbild som visar en självkörande Volvo. Foto: Volvo Cars
Mjukvaran är utvecklad av dotterbolaget Zenseact (en del av det som tidigare var Zenuity), och när Ny Teknik i fjol intervjuade chefen Ödgärd Andersson om vad man initialt kan förvänta sig för funktionalitet så sade hon:
– Vi siktar på personbilar och börjar med kösituationer på motorväg, för där går det att säkerställa tillräckligt förutsägbara situationer. Flera andra aktörer bygger inte helt självkörande bilar utan fokuserar istället på avancerat förarstöd. En del av de traditionella spelarna kommer att göra som oss, men flera konkurrenter har givit upp och förlitar sig istället på komponenttillverkarna.
Volvo uppger att Ride Pilot kommer att frigöra tid åt förare som då istället för att köra kommer att kunna läsa, skriva, arbeta eller umgås. Framförallt innebär det att pendlare som sitter fast i trafikstockning nu helt kan strunta i den situationen och då lägga sig och vila istället för att irritera sig på omgivningen.
Rent teknisk så får den nya bilen lidarsensor från Luminar som kompletteras av ytterligare fem radar, åtta kameror samt 16 ultraljudssensorer. Självklart har bilen även möjlighet till mjukvaruuppdatering over-the-air (OTA) vilket då ska säkerställa att systemet är säkert och uppgraderat.