Fordon

Nu ska Volvo Cars börja sälja självkörande bilar

Foto: Volvo Cars
En gammal konceptbild som visar en självkörande Volvo. Foto: Volvo Cars
Foto: Volvo Cars

Racet om självkörande bilar har gått in i ett spännande skede. Nu meddelar Volvo att de redan i år lanserar ”oövervakad körning”. Detta i sin kommande elbil.

Publicerad

När Elon Musk 2015 började prata om att Tesla skulle lansera självkörande bilar startade racet. Vem skulle bli först med att lansera tekniken? Länge stod kampen mellan Waymo, Uber samt då Tesla – där den senare först hade planer på att ha det hela klart till 2018.

Även Volvo har varit en del i debatten. 2013 meddelade tillverkaren att de skulle låta familjer i Göteborg få tillgång till självkörande bilar 2017. Det så kallade Drive Me-projekt stoppades dock av Transportstyrelsen. Tillverkaren gick även ut 2018 med prognosen att var tredje bil de säljer 2025 ska ha självkörande teknik.

Men så kom dödsolyckan i Arizona och komplexiteten i tekniken blev väldigt uppenbar.

Men nu har Volvo avslöjat att de i år kommer att introducera teknik som tillåter föraren att släppa ratten helt. Dock väljer man från tillverkarens sida att kalla sin funktion ”Ride Pilot” för oövervakad körning. Att inte använda SAE:s skala 0-5 kan tyckas konstigt, men Volvo har tidigare sagt att nivåerna inte är tillräckligt tydliga om var ansvaret ligger. Genom att använda begreppet oövervakad körning menar man på Volvo att det är glasklart var ansvaret ligger.

–  Ja, vi kommer att ta ansvar för allt som inträffar under tiden som våra bilar kör autonomt. Vi är aktivt involverade i regleringar och vi lanserar en bil som är AD-redo – sen är det upp till respektive marknad om tekniken ska användas, sade Alexander Eriksson, ingenjör med inriktning mot den mänskliga faktorn i självkörande system på Volvo Cars, tidigare till Ny Teknik.

Kalifornien först ut

Ride Pilot introduceras med den kommande elbilen och ersättaren till XC90 som ska lanseras under året, men initialt erbjuds funktionen bara som ett tilläggsabonnemang för kunder i Kalifornien.

– Vi är stolta över att tillkännage den planerade lanseringen i USA av vår första verkligt oövervakade autonoma körfunktion, då vi vill sätta en ny industristandard för autonomi utan att kompromissa med säkerheten, säger Mats Moberg, chef för forskning och utveckling på Volvo Cars, i ett uttalande.

En gammal konceptbild som visar en självkörande Volvo. Foto: Volvo Cars

Mjukvaran är utvecklad av dotterbolaget Zenseact (en del av det som tidigare var Zenuity), och när Ny Teknik i fjol intervjuade chefen Ödgärd Andersson om vad man initialt kan förvänta sig för funktionalitet så sade hon:

– Vi siktar på personbilar och börjar med kösituationer på motorväg, för där går det att säkerställa tillräckligt förutsägbara situationer. Flera andra aktörer bygger inte helt självkörande bilar utan fokuserar istället på avancerat förarstöd. En del av de traditionella spelarna kommer att göra som oss, men flera konkurrenter har givit upp och förlitar sig istället på komponenttillverkarna.

Sensorsystem från Luminar

Volvo uppger att Ride Pilot kommer att frigöra tid åt förare som då istället för att köra kommer att kunna läsa, skriva, arbeta eller umgås. Framförallt innebär det att pendlare som sitter fast i trafikstockning nu helt kan strunta i den situationen och då lägga sig och vila istället för att irritera sig på omgivningen.

Rent teknisk så får den nya bilen lidarsensor från Luminar som kompletteras av ytterligare fem radar, åtta kameror samt 16 ultraljudssensorer. Självklart har bilen även möjlighet till mjukvaruuppdatering over-the-air (OTA) vilket då ska säkerställa att systemet är säkert och uppgraderat.