Den tillverkas av brittiska Skyfly men flygningen kontrolleras av en autopilot från spanska Embention. Axe har plats för två passagerare som tillsammans får väga max 172 kg. Farkosten levererar en marschhastighet på 160 km/h, och med en bränsledriven räckviddsförlängare ska drönartaxin kunna ta sig upp till 320 km.
Nu har orderböckerna öppnat, och den Londonbaserade tillverkaren räknar med de första leveranserna av Axe under 2024. Det skriver Interesting Engineering.
Foto: Skyfly
Instegspriset ligger på drygt 1,8 miljoner kronor, men då tillkommer kostnader för exempelvis bygghjälp vid fabriken, räckviddsförlängare, extra batterier – samt den ballistiska fallskärm som ska rädda dig när alla andra system fallerar.
Utan passagerare och batterier väger konstruktionen 182 kg. De båda vingparen har ett spann på 5 meter, med fyra elmotorer på vardera 70 kW monterade i 45 grader. De driver lika många rotorer med en diameter på 1,5 meter. Att hovra kräver 140 kW, vilket ger en viss redundans.
Enligt hemsidan för bolaget ännu diskussioner med olika batteritillverkare. Batteripacket anges till 48 kWh med en vikt på 246 kg. Enligt Skyfly kommer Axe dels ha ett batteri med fast elektrolyt samt ett konventionellt litiumjonbatteri som går att plocka ur drönaren, vilket innebär att man snabbt kan lyfta igen utan långa laddtider.
Foto: Skyfly
Till detta kommer möjligheten att lägga till en räckviddsförlängare i form av en Wankelmotor från Rotron som driver en generator. Hybridläget ger ett tillskott på 50 kW men lägger samtidigt 55 kg till vikten.
Annons
Utöver att lyfta och landa vertikalt kan den trehjuliga farkosten antingen göra en "stol" (short takeoff and landing), vilket kräver 50 meter – alternativt göra en lång inflygning som ett konventionellt flygplan, vilket då tar 300 meter i anspråk.