Fordon
Nu har bygget av Sigrid startat
Sigrid, till vänster, ska ungefär se ut så här. Sigyn, till höger, sjösattes 1982. Bild: SKB
Sigrid tar över efter Sigyn. Nu har bygget startat av det nya fartyg som ska frakta radioaktivt avfall från svenska kärnkraftverk.
M/s Sigyn börjar bli åldersstigen efter att ha skeppat radioaktivt avfall från svenska kärnkraftverk sedan början av 1980-talet. Om två år går hon i pension och ersätts av Sigrid, som nu har börjat byggas.
Det nya fartyget har beställts av Svensk kärnbränslehantering, SKB. Liksom Sigyn har Sigrid dubbelskrov, men blir större och kommer att kunna frakta tolv i stället för tio behållare med bränsle och avfall. I lastrummet ryms även stora komponenter som lågtrycksturbiner och ånggeneratorer, vilket kan komma till nytta när svenska kärnkraftverk så småningom ska avvecklas. Dessutom ska det nya fartyget vara mer bränslesnålt och miljövänligt än föregångaren. Flera system som tidigare drivits med hydraulolja byts exempelvis ut mot elmotorer.
Sigrid byggs av holländska Damen Shipyard Group på ett varv i rumänska Galati. Den första plåten skars i början av september, och strax före jul ska en större sektion av skrovet vara färdigt. Om allt går enligt tidplanen ska fartyget levereras till Oskarshamn i maj 2013. Uppdraget blir sedan att frakta radioaktivt avfall från de svenska kärnkraftverken till mellanlagret i Oskarshamn och slutförvaret i Forsmark.
Sedan tidigare har en sex meter lång modell av Sigrid testkörts i bassänger som simulerat olika förhållanden. Grunt vatten, vågor och is av olika tjocklek till exempel.
M/s Sigrid
Längd: 99,5 meter
Bredd:18,5 meter
Djupgående: Cirka 4,5 meter
Lastkapacitet: Tolv behållare med använt kärnbränsle.
Marschfart: Tolv knop