Fordon

Norska vätgasbåten Hyrex ska ge upp till 50 mils räckvidd

Hyrex 28, en elektrisk daycruiser med bränslecell som räckviddsförlängare. Foto: Hyrex

Hyrex 28 kallas den. En eldriven fritidsbåt med bränsleceller som räckviddsförlängare – som ska ge 20–25 timmars färd i 10 knops fart. 

Publicerad

Håll dig uppdaterad! Anmäl dig till våra populära (och kostnadsfria) nyhetsbrev här.

Elektrifieringen må ta stora kliv inom bilbranschen men inom fritidsbåtarna har utvecklingen just börjat.  

Norska företaget Hyrex, baserat på Nøtterøy på västra sidan av Oslofjorden, grundades så sent som i februari 2020 med målet att utveckla vätgasbaserad framdriftsteknik för fritidsbåtar. 

Den första båten ska i vattnet redan nu i december. Hyrex 28 är en cirka 8,5 meter lång elektrisk daycruiser med batterier om 20 kWh samt ett vätgasdrivet bränslecellssystem om 30 kW som räckviddsförlängare. Totalt närmare 17 kilo vätgas ryms i två stora tankar om 350 liter stycket. 

– Jag ser en möjlighet för Norge att ta en ledande position i utvecklingen av nollutsläppsteknik för fritidsbåtar, på samma sätt som vi har gjort med de elektriska färjorna, säger Henrik Torgersen, en av grundarna, till Teknisk Ukeblad som har besökt Hyrex.

20-25 timmars gångtid

Skrovet byggs kolfiberkomposit och rymmer sex personer. Det är optimerat för 10–11 knops fart vilket innebär 20–25 timmars gångtid med vätgasen som ryms i tankarna. Översatt till räckvidd blir det alltså 200–275 sjömils räckvidd eller 37–51 mil. Tidigare har dock räckvidden 180 sjömil nämnts

Som jämförelse kan den svenska batterielektriska båten Candela C-8 nämnas, där bärplanet ger drygt 50 sjömils räckvidd, men då i 24 knop.

Bränslecellen är av PEM-typ och levererad av Cummins, som 2019 till stor del köpte den kanadensiska tillverkaren Hydrogenics.

Vätgasstationer med Hynion

Tillsammans med norska tankinfrastrukturbolaget Hynion (som förvirrade nog fram till 2019 hette Hydrogenic utan s på slutet) ska Hyrex även bygga vätgasstationer längs med den norska kusten. Den första ska vara igång 2022.  

Hyrex menar att fem båtar per år är en rimlig tillverkningstakt till en början.  

– Nu ska vi få demobåten i vattnet och visa den fram till januari. Sen drar vi igång produktionen och siktar på att leverera något till båtsäsongen 2022, säger Henrik Torgersen till Teknisk Ukeblad. 

Priset landar på runt 3,5 miljoner norska kronor, inklusive moms. 

Specifikationer Hyrex 28

Längd: 28 fot, 8,65 meter 

Bredd: 2,5 meter 

Framdrivning: Elmotor om 40–60 kW kopplad till inu-drev (sterndrive på engelska) från Rad Propulsion Systems. 

Batterier: 20 kWh 

Bränslecell: 30 kW Hyrex 

Designfart: 15/20 knop 

Marschfart: 11 knop 

Vätgaskapacitet: 2x350 liter vid 350 bar (16,88 kilo, 300 kWh) 

Laddning (av batteriet): 3,6 kW AC