Fordon

Norsk robotubåt ska leta efter MH370

De kan skanna av havsbotten på 6 000 meters djup. Nu kan norska robotubåtar användas i sökandet efter det försvunna malaysiska flygplanet.

Publicerad

I början av året avbröts sökandet efter Malaysian Airlines passagerarplan, som försvann under en flygning i mars 2014. Men nu har den malaysiska regeringen meddelat att sökandet ska återupptas, i ett annat område av södra Indiska oceanen.

Amerikanska Ocean Infinity pekas ut som det företag som har fått uppdraget. Företaget ska enligt ett pressmeddelande från Australiens transportminister Darren Chester åta sig att söka efter planet utan någon ersättning, förutom om planet hittas.

Ocean Infinity arbetar med kartläggning av havsbotten och övervakning av installationer på stora djup. Företaget har tillgång till åtta AUV:er, autonoma obemannade undervattensfarkoster, från norska Kongsberg Maritime.

Robotubåtarna kan ta sig ner till flera tusen meters djup. I försök har de nått 5 200 meters, och ska teoretiskt klara djup på 6 000 meter under ytan.

Läs mer:

De åtta ubåtarna kan köras samtidigt, på olika rutter. AUV:erna är utrustade med olika typer av ekolod, som flerstråligt ekolod som skannar av havsbotten och penetrerande ekolod som kan kartlägga sedimentlager under havsbotten. De har också sensorer för att mäta sikt, temperatur och djup.

De drivs av en elmotor med ett litiumjonbatteri, och kan köras i upp till 60 timmar i sträck. Under expeditioner har de trådlös kontakt med varsin obemannad ytgående farkost från från företaget ASV Global.

När sökande avbröts i januari i år hade 120 000 kvadratkilometer havsbotten finkammats. Men efter det började myndigheten Geoscience Australia att granska bilder från en fransk militär satellit, tagna två veckor efter kraschen.

Bilderna visar ett drygt tiotal olika föremål som man menar kan vara flygplansdelar, flytande i havet. Bilderna togs utanför det ursprungliga sökområdet. En beräkning av strömförhållandena i området har pekat ut tre platser i södra Indiska oceanen, väster om Australien, som kan vara möjliga nedslagsplatser. De tre platserna ligger i ett område som är omkring 15 000 kilometer långt och har inte genomsökts tidigare.

Kongsberg Maritimes AUV Hugin har använts för att kartlägga Oslofjorden, visar den här filmen:

MH 370

Malaysian Airlines flight 370 avgick från från Kuala Lumpur i Malaysia den 8 mars 2014.

Ombord fanns 239 personer. Destinationen var Peking i Kina.

En timme efter start upphörde kontakten med flygplanet.