Fordon
Norsk fregatt riskerade att sjunka efter krock med tankfartyg
Tre fartyg var inblandade i kollisionen vid en oljehamn utanför Bergen i Norge natten till torsdagen. Fregatten KNM Helge Ingstad från den norska flottan och tankfartyget Sola TS kolliderade när tankfartyget var på väg ut ur Stureterminalen. KNM Helge Ingestad fick ett hål i skrovet och befarades vara på väg att sjunka. Sju personer skadades.
(Artikeln har uppdaterats.)
En norsk fregatt riskerar sjunka efter att ha krockat med ett tankfartyg vid en oljehamn utanför Bergen. Fregatten står på grund, men har slagsida. Produktionen på fem oljefält har stoppats som följd av olyckan.
Åtta personer fick lindriga skador i olyckan, som inträffade vid fyratiden natten till torsdagen.
Tre fartyg var inblandade. Fregatten Helge Ingstad i norska flottan kolliderade med tankfartyget Sola, som drogs fram av en bogserbåt, uppger norska statens haverikommission.
Kördes upp på land
Fregatten, med 137 personer ombord, råkade värst ut av fartygen och tog in vatten genom ett hål i skrovet. Alla ombord, utom tio personer, evakuerades tidigt till ett annat fartyg.
På morgonen kunde Helge Ingstad köras upp på land. Men där fick fregatten efter hand allt mer slagsida, och befaras sjunka.
– Vi försöker stabilisera fartyget och se till att det inte ska glida av, säger konteramiral Nils Andreas Stensønes, chef för den norska marinen, enligt NTB.
Tankbåten Sola har 625|000 fat råolja ombord, men uppges inte ha något läckage. Fartyget är registrerat på Malta.
Oljehamn stängd
Kollisionen ägde rum vid Stureterminalen, som bland annat är en utskeppningshamn för norsk råolja, skriver den norska nyhetsbyrån NTB.
Terminalen stängdes på morgonen, som följd av olyckan. All personal som inte har beredskapsuppgifter evakuerades.
Detta ledde i sin tur till att produktionen på fem oljefält stoppades under förmiddagen. Olja från fälten levereras normalt i rörledningar till Stureterminalen.
En marin expert gör bedömningen att Helge Ingstad, som levererades till norska flottan 2009, var orsak till kollisionen.
– Lastbåten kom ut från land på styrbords sida. Det är ingen tvekan om att fregatten hade väjningsplikt, säger Jacob Børresen, tidigare högt uppsatt marinofficer, till Bergens Tidende enligt NTB.
Olyckan utreds både av polisen och av haverikommissionen.