Norge har gjort elektriska fartyg till en verklighet
Vision of the Fjords togs i drift 2016. Den har hybriddrift med ett batteripaket på 580 kWh. ABB har skött systemintegrationen och ZEM levererat batterierna. I år ska uppföljaren Future of the Fjords sjösättas. Den blir helt eldriven med en batterikapacitet på 1 800 kWh, trots att batteriutrymmet bara är något större än det i föregångaren. Foto: Zem
Norge visar vägen inom utsläppsfria fartyg. Se bildspelet av vad som hittills åstadkommits, och vad som väntar runt hörnet
Nordic EV Summit är inte bara elbilar. Även fartyg hade sin plats på dagordningen på konferensen i Oslo.
Fyra män från fyra olika norska företag anknutna till marinbranschen turades om att från scen berätta om vad som hittills åstadkommits och vad som väntar framöver. Nyckelordet här är dock att mycket faktiskt redan har gjorts i Norge. De turades om att konstatera att det som tidigare ansågs omöjligt hade visat sig vara möjligt.
Samtidigt förbrukar norska fartyg fortfarande totalt 8,3 miljarder liter fossilbränslen årligen. Målet är att minska det med 40 procent till 2030. Det är heller inte marknaden som driver utvecklingen, utan regeringen och enskilda tillverkare som vill visa att det är möjligt, enligt Erik Ianssen, vd på fiskebåtstillverkaren Selfa.
Nästa utmaning för branschen verkar handla om snabbfärjor. De utgör en utmaning på grund av kombinationen av fart mellan 25 och 30 knop och tunga batteripaket.
- För sträckor som tar 30–45 minuter går det bra, men ska man längre än så behövs nya tekniska lösningar, säger Egil Mollestad, vd på Zem som tillverkar batterisystem för fartyg.
Bilden högst upp i artikeln: Vision of the Fjords togs i drift 2016. Den har hybriddrift med ett batteripaket på 580 kWh. ABB har skött systemintegrationen och Zem levererat batterierna. I år ska uppföljaren Future of the Fjords sjösättas. Den blir helt eldriven med en batterikapacitet på 1 800 kWh, trots att batteriutrymmet bara är något större än det i föregångaren.
Annons
Den välkända bilfärjan Ampere levererades hösten 2014 och trafikerar Sognefjorden. Den har ett batteripaket på 1000 kWh. Sträckan den trafikerar är 5,7 kilometer lång. Foto: Zem
Den välkända bilfärjan Ampere levererades hösten 2014 och trafikerar Sognefjorden. Den har ett batteripaket på 1000 kWh. Sträckan den trafikerar är 5,7 kilometer lång.
Även delar av Hurtigrutens flotta elektrifieras. Detta expeditionsfartyg får hybriddrift med ett 6 MWh batterisystem och kommer att tas i bruk 2019. Det byggs av Ulstein, Rolls Royce Marine står för systemintegration och batterierna kommer från Corvus. Foto: Zem
Två bilfärjor togs nyligen i drift på sträckan Anda–Lote i Nordfjorden. De liknar Ampere rent kapacitetsmässigt och kan lasta 120 personbilar, tolv vagntåg och 349 passagerare.
En liten passagerarfärja som ska börja användas i Fredrikstad till hösten. Den har helt elektrisk framdrivning med en 150 kW motor och 100 kWh batterisystem. Foto: Zem
En liten passagerarfärja som ska börja användas i Fredrikstad till hösten. Den har helt elektrisk framdrivning med en 150 kW motor och 100 kWh batterisystem.
En passagerarfärja med hybriddrift som ska börja användas 2019. Batterisystemet är på 5 MWh. Fartyget byggs av Kleven, Siemens står för systemintegrationen. Foto: Zem
En passagerarfärja med hybriddrift som ska börja användas 2019. Batterisystemet är på 5 MWh. Fartyget byggs av Kleven, Siemens står för systemintegrationen.
En eldriven livbåt till en oljerigg som tas i bruk i februari i år. 130 kW motor med ett 150 kWh batteri. Om en förbränningsmotor i stället använts hade den behöv startas var tredje månad och fått sitt bränsle utbytt varje år. Foto: Zem
En eldriven livbåt till en oljerigg som tas i bruk i februari i år. 130 kW motor med ett 150 kWh batteri. Om en förbränningsmotor i stället använts hade den behöv startas var tredje månad och fått sitt bränsle utbytt varje år.