Fordon

Nikola tvärvänder – bygger även batterilastbil

Nikola Two. Foto: Nikola

Startupföretaget som bygger lastbilar med svenska bränsleceller lovar nu också helt batterielektriska varianter – med upp till 1 000 kilowattimmars kapacitet.

Publicerad

Det amerikanska bolaget Nikola Motor Company har hittills satsat på vätgas och bränsleceller för sina lastbilar. Testfordonen utrustas med bränslecellsstacken S3 från svenska tillverkaren Powercell.

I april arrangerar Nikola sitt evenemang Nikola World. Men redan under den gångna helgen gick företaget ut med att det kommer att erbjuda två av sina modeller, Two och Tre (ja, de heter så), som batterielektriska varianter.

Det handlar alltså om tre batteriuppsättningar på 500, 750 och 1 000 kilowattimmar. Företaget påpekar att batterier lämpar sig bäst för kortare distanser i städer där lastkapaciteten spelar mindre roll. Vätgas passar i sin tur bättre för fjärrtransporter.

”Nikola fasar inte ut vätgas över huvud taget, vi kommer att se 50 gånger fler vätgasbeställningar, men för vissa användningsområden lämpar sig batterier bättre”, skriver företaget i en annan tweet.

Nikola gör också en viktjämförelse mellan en lastbil med vätgas som energibärare respektive en med batterier.

4,7 ton battericeller

En batterilastbil med en totalvikt på 36 ton förbrukar ungefär 1,4 kWh elektrisk energi per kilometer under verkliga förhållanden. Med ett batteri på 1 000 kWh kommer man därmed cirka 650 kilometer eftersom endast 90 procent av batterikapaciteten är användbar, enligt Nikola. För 1 000 kWh krävs 69 000 battericeller av typen 21700 (samma som Tesla använder sig av). Med en styckvikt om 68 gram ger det en total battericellsmassa på cirka 4,7 ton. Själva lastbilen väger 9 ton.

Bränslecellslastbilen bär med sig 80 kilo vätgas. Man kommer 11–16 kilometer på ett kilo vätgas vilket innebär en räckvidd på 880–1 280 kilometer. I gengäld väger bara bränslecellslastbilen 6,8–7,7 ton, det vill säga ett par ton mindre än batterivarianten.

”Bränslecellen är oslagbar på långa avstånd och batterivarianten är bättre för korta distanser”, påpekar företaget återigen och uttrycker att världen behöver båda varianter: ”Det är förbränningsmotorn som är fienden”.

Bränslecellen billigare för fjärrtransporter

Jämförelsen är av det skissartade slaget. Det finns ingen motsvarande kostnadsjämförelse annat än att bränslecellsbilen blir billigare för fjärrtransporter, enligt Nikola.

Teslas trailerdragare Semi verkar byggas med två räckvidder, 480 respektive 800 kilometer. Hur stora batterier som krävs för detta är dock okänt i dagsläget. Tesla har sagt att energikonsumtionen blir under 1,25 kWh per kilometer vilket i så fal skulle innebära som mest 1 000 kWh för varianten med 800 kilometers räckvidd.