Fordon

Nevs startar produktionen av elektriska ”Saab” 9-3

Foto: Nevs

En lastgammal bil med ett nytt hjärta. Under tisdagen drog Nevs igång produktionslinan av sin modell 9-3. Första steget är 50 000 bilar om året – målet är 220 000 inom kort.

Publicerad

Historien om hur Saab misshandlades och konkursades är tragisk.

Men för den som gillar formerna hos 9-3 kan glädjas åt att klassikern fått ett nytt liv – detta som elbilen Nevs 9-3 i Kina.

Den 5 december startade nämligen företaget produktionen i sin fabrik i kinesiska Tianjin. En milstolpe som innebär att man nu kommit från utveckling- till industrialiseringsstadiet.

I fabriken kommer man under det som beskrivs som ”fas 1” att ha en produktionskapacitet på 50 000 fordon, i den andra fasen ska detta vara uppskalat till 220 000 bilar om året.

Nevs, vars huvudsäte är Trollhättan, grundades 2012 och köpte då konkursboet efter Saab Automobile. Efter diverse turer förlorade man rätten att kalla sina bilar för Saabar, men fortsatte ändå utvecklingen.

I somras gick företaget Didi, den kinesiska motsvarigheten till Uber och världens största leverantör av mobilitetstjänster, in och blev storägare.

Sedan tidigare har Nevs order på 150 000 elbilar, och den nya storägaren har ett gigantiskt behov av elektrifiering – så fabriken i Tianjin lär ha bråda dagar.

Utöver att bygga bilar håller Nevs parallellt på att utveckla tre ”generationer” av elbilar. Två av dessa anpassas efter Didis behov. Exakt vad detta innebär återstår att se, men av företagets pressmeddelande går det att utläsa att ”fordon utan förare” samt ”affärsmodeller där kunder vill kunna använda bilar men inte äga dem” är centrala.

Vidare avslöjar Nevs även att de tillsammans med Didi och Global Energy Interconnection Corporation har startat ett nytt joint venture-bolag. Det nya företaget, Global New Energy Vehicle Service Company Limited, ska bygga service och infrastruktur för elbilar samt för ”on demand-tjänster”.

Exakt hur allt detta kommer att påverka Nevs svenska närvaro, där man har drygt 1 000 arbetare i Trollhättan, är inget som nämns.