– Välkommen till Japan! säger ingenjören Ronnie Hermansson som jobbar vid testlabbet och håller upp dörren till nästa rum på Nevs testlabb.
Vi befinner oss i den gamla Saab-fabriken i Trollhättan, i det som var testavdelningen på Saab och GM och nu fyller samma funktion hos Nevs – fast konverterat till elbilsutveckling och testning.
Här jobbar totalt ett 20-tal personer med ett övergripande mål: att ta fram framtidens elbil. På vägen dit är det en massa vardagliga arbetsuppgifter att ta itu med.
– Vi går in i ett paradigmskifte, där vi lämnar bensin och diesel och går över till el. Vi har gjort ett stort tekniksprång redan, säger Lars Hoffman, ansvarig för underhåll vid labbet, i en korridor där han kör en miniföreläsning om batteriteknik.
I de innersta rummen hos den tekniska avdelningen finns olika bilmodeller och ibland vet man inte säkert vad det verkligen är för bil som testas. ”Mulorna” förvillar. Det är billtillverkarslang för bilar som ser ut som något de inte är. En kaross med något helt annat på insidan.
– Provmetoderna blir exakta eftersom vi här kan skapa olika miljöer och slipper åka runt i världen, säger Ronnie Hermansson då vi står i rummet som är inställt för japanskt klimat.
Bilen intill oss står och går. Mil efter mil på de japanska vägarna. I Yokohamas stadstrafik. Med mycket start och stopp eftersom det är en storstad. Och även körstilen är färdiginställd.
– Utvecklingen går så snabbt att vi numera får tillgång till bilar sent i processen. Då blir det viktigare med olika tester. Vi sätter även komponenterna på en släde och kör prover väldigt tidigt, säger han.
Många av ingenjörerna var med redan på Saab-tiden, som tog slut med en konkurs 19 december 2011.
Konkursförvaltaren valde att behålla en kärna av nyckelpersoner. De gick senare med över till Nevs som fick nycklarna till fabrikslokalerna i september 2012.
Planen var lika enkelt tydlig som den skulle visa sig svår att genomföra: att bygga elbilar på Saabs modell 9-3 som man förvärvat rättigheterna till. Ägarna, med den kinesiska staden Qingdao i spetsen, ansåg dock att vägen till egna elbilar skulle gå via bensinbilsproduktion.
Personal anställdes och hösten 2013 byggdes det åter Saab-bilar i fabrikerna på Stallbacka-området, om än i låg takt. 426 bilar tillverkades, varav drygt hälften hann nå kunder runt om i landet.
Produktionen stoppades i maj 2014. Personal varslades, företaget genomgick en rekonstruktion.
2015 klev nya kinesiska ägare in med en offensiv agenda: nu skulle en egen elbil tas fram. Sedan dess har 50 personer i månaden anställts. I dag är man 750 anställda och 250 konsulter i ett gigantiskt bilutvecklingsprojekt.
Det trillar in lite pengar på uppdrag åt externa kunder och hyresintäkter, men mest av allt rinner pengar ut ur kassan. Frågan är hur mycket kinesisk kosing det finns att stoppa in, hur stort tålamodet är.
– Det är en stor likviditetsutmaning samtidigt som vi fortfarande måste hitta långsiktig finansiering, säger kommunikationschefen Mikael Öst- lund.
– Men vi kan också erbjuda produktionskapacitet. Vi skulle kunna jobba som legotillverkare och söker sådana uppdrag.
Långt från kollektivanslutna bilbyggare med ont om arbetsuppgifter, i ett kontrollrum vid testriggen, sitter systemspecialisten Mats Carlsson med ena ögat riktat mot labbet på andra sidan glasrutan och det andra mot framtiden.
– Här är ett komplett framdrivningssystem till en elbil med elmotor, växellåda och kraftelektronik, säger han.
Fortfarande är transmission en viktig del av en elbil, precis som av en traditionell bensinbil. Det beror på att elmotorerna är så högvarviga.
– Men vi tittar på alternativa lösningar med målet att få ner antalet komponenter i framdrivningssystemet och höja verkningsgraden, säger Mats Carlsson.
Tillsammans med Iconiq Motors kommer Nevs i Trollhättan att ta fram flera helt nya elbilar som kommer att produceras i Kina med start 2019 och i Trollhättan 2020. De bygger på Phoenix-arkitekturen, som började utvecklas av Saab och förvärvades av Nevs.
Den har dock modifierats kraftigt för att bli grunden till en elbil i premium-klassen.
– Det kommer att bli den första helt egna Nevs-bilen som utvecklats här, säger Mikael Östlund.
I fabriken i Tianjin installeras nu produktionsutrustning. Där ska produktionen av 9-3 som elbil komma i gång mot årsskiftet. I den delägda fabriken i New Long Ma i Longyan i södra Kina tillverkas redan elbilar, ett slags mindre transportfordon.
I Trollhättefabriken förbereds samtidigt för tillverkning av underredsmoduler som ska skeppas till Kina och bli en viktig del av elbilen som monteras där.
Nevs lyfter fram en lyckad affär då man utvecklade en ny bil åt den turkiska staten, också den byggd på Saabs gamla plattform: en elbil med en liten bensinmotor som laddade batteriet.
Trots att inga beslut har tagits i Turkiet om att sätta bilen i produktion var utvecklingsuppdraget en god affär.
Men bilutveckling i all ära – en bilfabrik där inga bilar tillverkas imponerar inte på luttrade Trollhättebor som sett många motgångar för bilindustrin. En del undrar om fabriken ens finns kvar. Men får man tro Mikael Östlund ska de inte ge upp om att få se en ny vår för bilproduktionen.
– Vi vill tillbaka som bilföretag och bli en fabrik som tillverkar egna bilar. År 2020 kommer vår första egna elbil från Nevs under eget varumärke. Våra designer säger att den kommer att sätta en helt ny standard för elbilar, säger Mikael Östlund.
Egna elbilen ska presenteras 2020
Nevs står för: National Electric Vehicle Sweden.
Vd: Mattias Bergman.
Beläget: På Stallbackaområdet i Trollhättan.
Tillgångar: Förvärvade huvuddelen av dessa i Saab Automobiles konkursbon år 2012.
Ägare: National Modern Energy Holdings, Tianjin Binhai Hi-Tech Industrial Development Area och Beijing State Research Information Technology Co.
Gör: Utvecklar elfordon.
Anställda: Har 750 anställda och 250 konsulter.
Målsättning: Ska presentera en helt egen elbil 2020.