Fordon

Nevs bygger fabrik i Kina – anställer färre i Trollhättan

Nevs behöver anställa fler bilbyggare till sin fabrik i Trollhätten, Saabs gamla lokaler. Foto: Adam Ihse / TT

Den svensk-kinesiska biltillverkaren Nevs prioriterar marknaden i Kina. Nyanställningar i Trollhättan försenas när fabriken i Tianjin påskyndas, och den första bilmodellen kanske inte ens ska säljas i Sverige.

Publicerad

(Artikeln har uppdaterats)

Detta innebär att färre bilbyggare än förväntat kommer att anställas i Trollhättan, där man först planerade att anställa 200 personer.

Nevs köpte det mesta av konkursade Saab Automobile 2012 med målet att bygga elbilar. Först ut blir en eldriven variant av Saab 9-3, men under namnet Nevs.

Den är avsedd för marknaden i Kina och ska byggas på en fabrik i hamnstaden Tianjin. Tanken har varit att målade karosser skulle byggas i Trollhättan och skickas till Kina för montering.

Men nu har Nevs beslutat att göra anläggningen i Tianjin till en komplett bilfabrik från början. Det innebär att 200 nyanställningar av bilbyggare i Trollhättan blir uppskjutna tills vidare. Bakom beslutet finns en oro över skärpta krav för att få tillverkningslicens i Kina, uppger P4 Väst.

Nevs 9-3 väntas bli lanserad i Kina under slutet av nästa år eller början av 2018.

– Det är inte bestämt om den kommer att säljas i Sverige, säger Nevs presschef Ulrika Hultgren till TT.

Nevs har cirka 650 anställda i Trollhättan, främst ingenjörer, och dessutom 200 konsulter. Förutom 9-3 arbetar man bland annat med en elbil för Turkiet, och med helt nya modeller som bygger på den Saab-utvecklade plattformen Phoenix.

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!