Fordon

Nevs börjar bygga bilar i Trollhättan – åt Sono Motors

Sono Motors bil The Sion, klädd i solceller. Foto: Sion Motors
Bild på Nevs fabrik i Trollhättan tagen för två år sedan. Foto: Sören Håkanlind
Fredrik Fryklund, kommunikationschef Nevs. Foto: Pressbild

260 000 bilar med inbyggda solceller ska byggas i Trollhättan. Därmed kan en lång period av stillestånd i bilfabriken vara över.

Publicerad

Elbilstillverkaren Nevs, sprungen ur Saab Automobile, ska bygga bilar åt det tyska företaget Sono Motors, rapporterar Sveriges Radio.

Sono Motors har lanserat en liten elbil kallad The Sion. Den är klädd i solceller som kan producera el motsvarande upp till 34 kilometers räckvidd per dag. Företaget startade så sent som 2016 och hittills har nästan 10 000 förbeställningar trillat in.

Avtalet blev klart i dagarna. En viktig faktor som fick Sono Motors att till slut välja Trollhättan som tillverkningsort är Nevs nya majoritetsägare, det kinesiska konglomeratet Evergrande.

– Evergrandes finansiella muskler innebär att Sono Motors kan anta att vi kommer att finnas kvar även om några år. Det fanns tveksamheter om det i höstas men nu tvivlar de inte längre, säger Fredrik Fryklund, kommunikationschef på Nevs.

Hundratals nya arbetstillfällen

Tillverkningen kommer att innebära hundratals nya arbetstillfällen. Senast det serietillverkades bilar i större skala i Trollhättan var innan Saabkonkursen 2011. Kring 2014 tillverkades några hundra bilar.

– Därför är detta en viktig milstolpe både för Nevs och för Trollhättan. Merparten av de Nevsanställda är ingenjörer. Men hela Trollhättan efterfrågar tillverkning. Det är det som räknas, inte hur många bilar vi konstruerar, säger han.

Kontraktet gäller 260 000 bilar under åtta år. Förväntad årsproduktion efter uppskalning är 43 000 fordon.  Fabriken har kapacitet att rulla ut 200 000 fordon per år, så det finns gott om kapacitet kvar för Nevs egen produktion, när, och om, den kommer igång. Fredrik Fryklund säger också att Nevs är öppna för att bygga bilar åt fler än Sono Motors.

– Ja, det finns inget motsatsförhållande i det. Finns det ledig kapacitet är det bra att den används. Även om fabriken har stått stilla länge är den i gott skick, säger han.

Ingen lackeringsverkstad behövs

Nu inleds arbetet med att köpa in de maskiner som behövs. Eftersom The Sion är klädd i solceller och har ett yttre lager gjort av svart polymer finns inget behov av en lackeringsverkstad. Tillverkningen kan komma igång i slutet av 2020, tror Fredrik Fryklund.

– Det är en rent praktisk fråga. Många beställningar av material måste göras, personal rekryteras och utbildas. Det gör det svårt att komma igång innan dess, säger han.

Sono Motors har knappt 10 000 förbeställningar men avtalet gäller 260 000 fordon. Vad händer om så många bilar inte behöver tillverkas?

– Jag kan inte de delarna av avtalet i detalj, men jag tror nog att vi har försäkrat oss om att Sono Motors står för investeringar i maskiner och annat. Vi tar ingen större risk. Samtidigt tycks det finnas stor efterfrågan på deras bilar. När det väl står klart vilken bil som ska tillverkas kommer nog försäljningen ta fart, säger han.

Fredrik Fryklund vill inte kommentera hur mycket affären är värd för Nevs, men säger att det självklart inte innebär en förlustaffär.

Fotnot: Sono Motors tillbakavisar att beslutet grudar sig på att Evergrande nu är majoritetsägare i Nevs. Sono Motors menar i stället att det långsiktiga kontraktet, den gemensamma visionen kring klimatvänlig mobilitet och den ändamålsenliga lokalen avgjorde.