Fordon

Navmotorn säker även på hal väg

Testbilen utrustades med navmotorer i bakhjulen inför proven på halkbanan i Papenburg. Foto: Fraunhofer IFAM

Elbilar med motorer monterade i hjulen, navmotorer, är en utmaning för konstruktörerna, inte minst när det gäller trafiksäkerheten.

Publicerad

Navmotorer har den fördelen att de spar utrymme i bilen och att man slipper drivaxlar. Men förutom att motorerna är utsatta för vädret och skakningar när de monteras i hjulen, blir trafiksäkerheten en utmaning för bilkonstruktörerna.

För att testa hur en elbil med navmotordrift uppför sig vid halt väglag har tyska rymd- och luftfartscentrum, DLR, tillsammans med Fraunhoferinstitutet IFAM genomfört experiment med en specialbyggd bil med navmotordrift i bakhjulen.

Forskarna har sett till att plåga bilen med en antal tänkta tekniska fel som inträffar samtidigt som bilen manövreras på halkbana. Det handlar om inbromsning samtidigt som navmotorerna råkar ut för kortslutning i lindningarna, eller att sensorer slutar fungera.

Samtidigt har man byggt in flera redundanta system som ska se till att minska effekterna av de tekniska felen och säkert bromsa in bilen.

Bilen utrustades med två navmotorer i bakhjulen med effekten 76 kW och vridmomentet 900 Nm per hjul. Testerna visade att de inbyggda säkerhetssystemen kunde hantera de höga bromsmomenten på både hala vägbanor och vägar med sprickor och gropar.

Säkerhetssystemen kan utan större merkostnader lätt integreras i drivsystemen vilket skulle göra serieproduktion av navmotordrivna elbilar fullt möjlig.

Se testbilen köra på halkbanan i Papenburg.
Följ Ny Teknik på Facebook!