Fordon
”Navmotorn hör framtiden till”
LÄSARKOMMENTARER. Navmotorer är usla. Nej, de hör framtiden till. Meningarna är delade. Efter en artikel om eldrivna navmotorer som testats av Ford, har en het debatt uppstått bland läsarna.
Ny Tekniks skrev nyligen en artikel om Ford Fiesta som testats i den skandinaviska kylan. Bilen har ett vridmoment på 700 Nm, en ökning med 75 procent jämfört med den tidigare navmotorn.
-Det finns gott om fördelar med navmonterade elmotorer, menar signaturen theinsect.
-Orsaken att navmotorer inte används är helt enkelt på att de är usla. Det finns ett otal nackdelar, säger signaturen Elvis.
Några av nackdelarna enligt signaturen Elvis är att bilen får mer ofjädrad vikt, vilket ger sämre väghållning och att konstruktionen är dyr.
Signaturen Lars menar att väghållningen inte skulle försämras vid normal körning.
Enligt signaturen theinsect skulle motorerna vara fördelaktiga vid massproduktion då de skulle kunna användas i fler än en bilmodell och därmed produceras i stora volymer.
Läsarna ser olika stor potential i tekniken och flera inlägg handlar om framtida innovationer.
-En navmotor som går fort måste få stora påkänningar emellan lagerytor jämfört med dagens hjul, det måste påverka livslängden på lagret om man inte hittar nya material, alternativt uppfinner en ny typ av hjullagring för denna typ av hjul, säger signaturen Björn Karlsson.
-Det som gör navmotorn så intressant är att den hör framtiden till och ett genombrott skulle påskynda utvecklingen mot supraledande motorer och generatorer, skriver signaturen Lars.
Vid kommenteringstidens slut, efter sju dagar, hade artikeln 99 kommentarer.