Fordon
Nasas överljudsplan kan bana väg för ny Concorde
Experimentplanet X-59 ska kunna passera ljudvallen utan någon knall. Om tekniken fungerar kan den bana väg för nya passagerarplan som flyger i överljudshastighet.
Artikeln har uppdaterats.
Nu börjar tillverkningen av Nasas första fullskaliga experimentflygplan på över 30 år, meddelar myndigheten. X-59 Quiet Supersonic Technology är, som namnet antyder, ett flygplan som kan nå överljudshastighet i tysthet.
När ett flygplan färdas över ljudets hastighet uppstår en tryckvåg som kan uppfattas som en hög smäll när den når marken. X-59 är designad för att minimera knallen. Om tekniken fungerar enligt plan ska den ersättas av en ”mild duns”. Marschfart på planet ska ligga kring 1 500 kilometer i timmen, eller Mach 1,42.
X-59 ska vara i luften 2021 och bland annat testflygas över ett antal amerikanska samhällen där sensorer på marken ska mäta ljudnivån när planet passerar ljudvallen. Samtidigt ska boende i områdena frågas ut för att ta reda på om planet upplevs som störande.
Resultatet från testerna ska sedan ligga till grund när USA ska ta fram nya riktlinjer för kommersiella överljudflygplan. På sikt kan X-59 därmed leda fram till en efterträdare till passagerarplanet Concorde. Det sista kommersiella överljudsplanet som togs ur bruk i början av 2000-talet efter en uppmärksammad dödsolycka.
X-59 tillverkas vid Lockheed Martins Skunk Works-fabrik i Palmdale i Kalifornien. Budget är satt till knappt 250 miljoner dollar, vilket motsvarar 2,35 miljarder kronor.