Fordon
Nasas löfte: Om tre år flyger överljudsplanet
Foto: Nasa
X-59 kan korta din restid rejält. Utvecklingen av överljudsplanet inleddes i år – och redan 2021 kommer Lockheed Martin genomföra de första testflygningarna över utvalda städer.
Med Air France Concorde-krasch i Paris år 2000 gick luften ur intresset för civila överljudsflygplan. Men 18 år senare verkar Nasa anse att kommersiella resenärer åter är mogna för en excentrisk flygplansmodell.
2017 visade de upp en skalmodell av ett flygplan som ingår i projektet Low Boom Flight Demonstration (LBFD), med en design utformat för att ge en diskret överljudsknall.
Tidigare i år fick Lockheed Martin 250 miljoner dollar till för utvecklingen av flygplanet. Nu går Nasa ut med att X-59 kommer flyga redan om tre år.
– Det här är en monumental milstolpe för projektet. Jag är extremt stolt över teamet och deras hårda arbete för att nå den här punkten. Och vi ser alla fram emot att få se flygplanet ta form och sedan lyfta, säger Nasa-administratören Jaiwon Shin i ett pressmeddelande.
Namnet anspelar på USA:s historiska X-modeller, exempelvis det första flygplanet som 1947 bröt ljudvallen, med Chuck Yaeger vid spakarna. X-59 ska dock undanröja ett av överljudsplanens aber, att kommersiella bolag i dag inte tillåts bryta ljudvallen över land.
Enligt Nasa ska den unika formen ge en knall som inte låter mer än ljudet av en bildörr som smälls igen. Då kan man mycket snabbare nå topphastigheten som ligger över 1 500 km/h. X-59 kommer flyga på omkring 16 760 meters höjd, vilket är cirka 7,6 kilometer högre än en konventionell Airbus.
– Det här flygplanet har potential för att förändra flygindustrin i USA och runt om i världen, genom att möjliggöra flygresor i överljudsfart även över land – för alla. Vi längtar efter att få se den här fågeln flyga, säger Nasa-administratören Jim Bridgestine.
2021 kommer Lockheed Martin genomföra de första testflygningarna med demonstrationsplanet över utvalda städer i USA. Datan ska sedan skickas vidare till myndigheterna för granskning, och då avslöjas om Nasas Quiet Supersonic Technology (QueSST) håller vad den har lovat.