Fordon

Nasa utvecklar nytt ”tyst” överljudsplan

Foto: NASA/Lockheed Martin
Samantha OFlaherty, testingenjör, färdigställer skalmodellen inne i låghastighets-vindtunneln vid Nasa Langeley Research Center. Foto: NASA/Chris Giersch

Överljudsfart – men utan ljudbang. Amerikanska Nasa ska nu börja testa en ny typ av flygplan med speciell ljudteknik. Istället för en knall ska ”X-Plane” avge ett mjukare ”hjärtslag”.

Publicerad

Ni som kan er flyghistoria vet säkert att Chuck Yaeger redan 1947 (officiellt) lyckades flyga snabbare än ljudet. Med utgångspunkt från teknik som man lurat till sig av britterna skapade USA ett plan som mäktade med bedriften vid horisontell flygning – det första i ”X-serien”.

Genom åren har det blivit ett 50-tal plan i den experimentella serien. Nu har den amerikanska myndigheten Nasa visat upp en skalmodell på ett nytt plan. Officiellt kallas det för ”Low Boom Flight Demonstration” (LBFD).

Versionen man visar nu är i 15-procentsskala. Den stora skillnaden med LBFD jämfört med ett ”vanligt” plan är att när det bryter ljudbarriären – så kommer den karaktäristiska ljudknallen att utebli.

Läs mer:

Nasa samarbetar med Lockheed Martin i projektet sedan 1,5 år tillbaka, och tillsammans utvecklar man det som kallas ”Quiet Supersonic Technology (QueSST).

LBFD är designad för en marschfart på 1,4 Mach och runt 16 000 – 17 000 meters höjd. Formen på flygplanskroppen ska göra så att den skarpa knallen ersätts av ett dämpat ”hjärtslag” när planet går upp i överljudsfart . Minskat ljud är dock inte den enda positiva egenskapen som designen medför. Planet ska även vara mer energieffektivt och kommer dra mindre bränsle.

Men ännu är det ett tag kvar innan ett färdigt X-Plane lyfter. Skalmodellen har en hel del vindtunneltest framför sig innan det hela skalas upp. Runt 2021 räknar Nasa med att påbörja testflygningarna.