Fordon

Nasa har fått sitt första experimentella elflygplan

Foto: Nasa

X-57 har levererats till Nasa. Det experimentella flygplanet har 14 elmotorer integrerade i vingen – och de kommande testerna ska ge data som kan hjälpa den växande industrin för elflyg.

Publicerad

I Leaptech-projektet (the Leading Edge Asynchronous Propeller Technology) har Nasa utforskat huruvida ett stort antal mindre elmotorer placerade längs hela vingen skulle kunna ge mer energisnåla, effektiva och säkra elflygplan. 2015 testades ett koncept med 18 batteridrivna propellermotorer på en 9,4 meter lång kompositvinge.

Följande år presenterade Nasa planerna kring X-57 – och nu har myndigheten fått sitt första experimentella, eldrivna flygplan levererat till Armstrong Flight Research Center i Kalifornien. Det är i själva verket en ombyggd version av ett italienskt Tecnam P2006T som har modifierats av Empirical Systems Aerospace, även de baserade i Kalifornien.

Den ordinarie modellens två bensindrivna kolvmotorer har bytts ut mot 14 elmotorer integrerade i vingen. Samtliga kommer att användas vid start och landning, men väl i luften ska de två större motorerna längst ut på vingarna stå för bärkraften.

”Inledningen på en ny fas”

Det levererade flygplanet kallas ”Mod II”, som är den första av totalt tre versioner som ska testas. Den första upplagan kommer inledningsvis att användas för marktester, följt av taxning – och längre fram väntar eventuellt flygtester.

– Leveransen av X-57 i Mod II-version till Nasa är en betydelsefull händelse som markerar inledningen på en ny fas i det här spännande, eldrivna X-flygplansprojektet. Med planet hos oss kommer X-57-teamet snart att inleda utförliga marktester av det integrerade elektriska framdrivningssystemet – för att försäkra sig om att planet är flygvärdigt. Vår plan är att snabbt dela värdefulla lärdomar längs vägen mot flygtester – för att hjälpa den växande marknaden för elflyg, säger Nasas projektledare Tom Rigney i ett uttalande.

Nasa Flight Loads Laboratory har redan genomfört lasttester av vingarna avsedda för kommande Mod III och IV. Det återstår dock en del tester samt inpassning med flygkroppen hos Empirical Systems Aerospace. Målsättningen för X-57-projektet är att bidra till att skapa certifieringsstandarder för den framväxande elflygmarknaden.

– I den här revolutionära tiden banar X-57 vägen genom den erfarenhet och de läxor man kan lära – från tidiga kravspecifikationer, till utvecklingen av rådande standarder, säger Andrew Gibson, vd för Empirical Systems Aerospace.