FORDON

Sakta, ungefär i promenadfart, rullar den förarlösa lastbilen med gods på Apoteas lagerområde i Morgongåva.

När når de självkörande bilarna Sverige? ”Det är tekniskt möjligt”

På flera håll i världen rullar bilar och lastbilar runt på vägarna utan förare. Det skulle de kunna göra redan i dag även i Sverige.
– Det är tekniskt möjligt. Det handlar bara om att någon måste göra det, säger Chalmersforskaren Yihan Yu.

Publicerad Senast uppdaterad

På San Franciscos kulliga vägar i Kalifornien är det inte ovanligt att två vita bilar med små svarta hattar möter varandra. Det ovanliga – förutom hattarna – är att ingen förare sitter bakom ratten. Sedan augusti 2021 har två miljoner förarlösa taxiresor genomförts i staden, som blivit ansiktet utåt för självkörande bilar.

Även i kinesiska storstäder som Peking, Shanghai, Shenzhen och Wuhan rullar förarlösa bilar.

Överdrivet positiva

Men utanför USA och Kina har den revolution inom autonoma fordon som förutspåddes för fem–tio år sedan ännu inte inträffat.

– Jag skulle säga att det är två steg framåt och ett steg bak, säger Yihan Yu, som forskar på självkörande fordon vid Chalmers.

Volvo skrev exempelvis avtal med Uber 2017 om att fram till 2021 ha levererat 24 000 XC90 till Uber, som tog fram en egen självkörande teknik.

– Men det hände uppenbarligen inte. Så jag skulle säga att folk överlag varit överdrivet positiva, säger Yu.

En genomsnittlig bil står stilla 90 procent av tiden och tar upp plats. En autonom bil kan delas av flera och därigenom frigöra ytor och användas effektivare. De kan också i förlängningen bli säkrare, då de aldrig tappar uppmärksamheten, är fulla eller trötta.

Men olyckor sker – som i oktober 2023 när en bil tillhörande GM-ägda Cruise släpade en kvinna sex meter innan den stannade.

– Den etiska frågan är klurig, för vem är ansvarig? säger Yu.

Det går teoretiskt att möta ett förarlöst fordon även på svenska vägar. Det är möjligt att få ett typgodkännande för den europeiska marknaden för 1 500 fordon per år, berättar Anders Eriksson, teknisk utredare på Transportstyrelsen.

– Men det är många tillverkare som inte ser att det är ekonomiskt försvarbart att producera så få fordon, säger han.

Saknas lagstiftning

De förarlösa fordon som rullar i Sverige i dag gör det antingen inom inhägnade områden – som inte kräver tillstånd – eller i försöksverksamhet. Det är bland annat fordonstillverkare, operatörer som Keolis och Nobina och start-up-bolag som genomfört olika tester. För tillfället pågår sju sådana försök.

Vid företaget Apoteas stora lagerbyggnad i Morgongåva i Uppsala län finns ett exempel. Här rullar numera en liten förarlös lastbil som flyttar gods 800 meter, från en byggnad till en annan. Det finns inte ens ett förarutrymme att kliva in i. Om en människa behöver ta kontrollen sker det på distans från ett kontrollrum i Göteborg.

Lastbilen är den andra i kommersiell drift för det svenska företaget Einride. Den första togs i bruk förra året i USA. Företaget har också skrivit kontrakt med hamnen i Dubai, världens tionde mest trafikerade.

Nationell lagstiftning saknas

– Vi har som ambition att skala upp både Europa, USA och Dubai. Men vi har inte delgett några siffror om antal, säger Henrik Green, chef för Einrides autonoma verksamhet.

Den eldrivna lastbilen ska köra tre vändor om dagen på Apotea-området, där den samsas med annan godstrafik, och behöver laddas ett par timmar varannan dag.

Kanske är det bara en framtidsfråga innan de självkörande bilarna och lastbilarna blir fler på svenska vägar.

– Det som saknas, som man har gjort i andra europeiska länder, är att komma med mer permanent nationell lagstiftning, som redogör lite mer för ansvarsfrågor och liknande, säger Anders Eriksson.

Fakta

Några som satsar på självkörande fordon

Waymo: Googles satsning på förarlösa robotaxibilar är den satsning som kommit längst i USA. Redan i dag finns bilarna på plats i gator i San Francisco, Los Angeles och Phoenix och är på väg till Austin, Atlanta och Miami. Bolaget ska också inleda tester i Tokyo i Japan.

Apollo: Kinesiska sökjätten Baidu har beräknats ha omkring tusen förarlösa taxibilar bara i storstaden Wuhan, och finns även på plats i bland annat Peking och Shanghai. En lokal konkurrent är Alibabastödda Auto X.

Cruise: GM-ägda Cruise genomförde hundratusentals förarlösa taxikörningar i San Francisco, Phoenix, Austin och Houston. Men efter en olycka där en kvinna släpades flera meter under en Cruisebil stoppades alla förarlösa körningar. Bolaget kör numera bilarna med mänskliga förare, men hoppas kunna återuppta de förarlösa körningarna.

Källor: Respektive företag, CNN.