Fordon
Musks Boring Company dumpar släden – satsar på ny teknik
Den byggda tunneln med en Model X som har fått stödhjul monterade för att kunna köra i hastigheter uppåt 240 kilometer per timme. Foto: Boring Company
The Boring Companys första tunnel har visats upp. Samtidigt tycks företaget ha övergivit tekniken med slädar till förmån för guidande hjul som fästs på bilen.
Elon Musks Boring Company började borra sin tunnel i Los Angeles i juni. För en månad sedan nådde borren fram till det som döpts till O'Leary Station. Natten mot onsdag visades den 1,8 kilometer långa tunneln upp för första gången. Deltagare fick möjlighet att provåka projektet som är tänkt att möjliggöra urbana biltransporter i hög hastighet under mark.
En ny teknisk lösning på hur bilarna ska ta sig fram i tunneln presenterades också. Illustrationer har tidigare visat en släde som bilen placeras på när den sänks ner i tunneln och transporteras genom den.
Släden hade vid presentationen ersatts av två stödhjul som monteras vid fordonets befintliga framhjul. Stödhjulen ligger an mot förhöjningar i golvet och guidar på så sätt bilen längs dess färd. Hastigheter på uppemot 240 kilometer ska kunna uppnås, enligt Elon Musk.
Släden för komplex
Anledningen till att släden dumpats är för att den blev för komplex, enligt Techcrunch.
Lösningen kräver en elektrisk bil utrustad med funktioner för automatiserad körning, precis som den bil som användes vid demonstrationen allstå, en Tesla Model X.
Musk betonade att stödhjulen ska kunna eftermonteras till en kostnad av endast ett par tre hundra dollar. Enligt en video från företaget tycks de fällas in i bilens underrede då de inte behövs för tunneltransport.
Experimentverkstad
Projektet i Los Angeles fungerar som en experimentverkstad och mycket utveckling återstår ännu. The Boring Companys plan är minska kostnaderna för att borra tunnlar med en faktor tio, bland annat genom att minska diametern från dagens standard 8,5 meter till hälften.