Fordon
Muskeljeep från Lamborghini
Lamborghini ska sätta stadsjeepen Urus i produktion, en efterträdare till monsterjeepen LM002.
Lamborghinichefen Stephan Winkelmann har fått grönt ljus: precis som Porsche för drygt tio år sedan gjorde succé med den stora stadsjeepen Cayenne ska sportbilstillverkaren Lamborghini öka omsättningen med stadsjeepen Urus.
En prototyp visades för två år sedan, baserad på samma bottenplatta som just Porsche Cayenne, Volkswagen Touareg och Audi Q7. Motorn hämtades från Audi och är en V10 på 435 kW. Drivningen kompletterades av en elmotor.
Här kan alltså Lamborghini utnyttja stordriftsfördelarna av att ingå i Volkswagengruppen och låna delar av kusinerna. Det är heller inte omöjligt att även en stadsjeep från Bentley bygger på samma plattform.
Winkelmann uppskattade för två år sedan att 3000 Urus skulle kunna säljas per år. Marknaden för stora, dyra stadsjeepar från lyxbilstillverkare bedöms öka kraftigt i och med att en köpstark publik i Kina fått upp ögonen för biltypen.
Det är inte första gången Lamborghini har en stor fyrhjulsdriven bil på programmet.
Åren 1986 - 93 tillverkades modellen LM002, en terrängbil som närmast kunde liknas vid en italiensk Hummer. Den drevs av en 5,2 liters V12a, men kunde fås med en 7 liters motor för extra prestanda. Däcktillverkaren Pirelli tog fram ett särskilt däck för bilen, Scorpion, som klarade bilens höga hastigheter och även tuff terräng. En ökenversion för extrema temperaturer och lågt lufttryck fanns också.
Bilen fick smeknamnet Rambo Lambo och tillverkades i drygt 300 exemplar.
Videoklipp LM002 här