Fordon

Motig tioårsdag för superjumbon A380

Premiärflygningen för Airbus superjumbo A380 den 27 april 2005 sågs som ett genombrott. Men försäljningen går trögt.

Publicerad

Många såg vid premiärflygningen för tio år sedan hur framtidens succéplan med plats för som mest 850 passagerare lyfte mot skyarna. Flygplanstypen skulle ge flygbolagen ännu fler platser att sälja per flygning, och jumboplanen skulle kunna spara in på antalet flygplan i flottorna.

Men en annan flygplanstyp var vid tillfället på väg från cad-ritningarna till flygplansfabrikerna. Medelstora flygplan byggda i nya lättviktsmaterial och försedda med två bränslesnåla motorer var på väg både från Boeing och Airbus. De här planen klarar också långa distanser, och behöver inte de speciella terminaler i två våningar som krävs för dubbeldäckaren A380.

De senaste två åren har inga nya beställningar lagts på A380. Totalt har bara 317 beställningar gjorts. Lika illa är det för Boeing och dess nylanserade jumbo 747-8.

En tröst i bedrövelsen är att Airbus från och med i år inte behöver göra förlust på varje såld A380. Men att få igen investeringen i flygplanstypen, som kostade över hundra miljarder kronor att ta fram, blir en affär som kommer att ta tid, menar branschbedömare.


Följ Ny Teknik på Facebook!


Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev – direkt till din mejl!