Fordon

Moduler är nya modellen för Volvo

Därför är moduler lönsamma: De stora vinsterna i ett modulsystem finns om man hittar gemensamma komponenter i alla modeller. Hur mycket gemensamma komponenter kan en Volvo och en Geely ha, utan att varumärket devalveras? Grafik: Jonas Askergren
Mats Fägerhag Foto: Roger Lundsten/BLR

GRAFIK. Geelys nya FoU-centrum i Göteborg har två huvuduppgifter: Att skapa ett gemensamt modulsystem för Volvos 40-serie och Geelys kinesiska bilar i samma storleksklass. Att lära de kinesiska ingenjörerna hur man gör.

Publicerad

– Det svåra är att hitta effektiva skalbara lösningar på så många områden som möjligt. Om du har en x-y-skala med materialkostnad på x-axeln och egenskaper på y-axeln så ligger Geely i nedre vänstra hörnet och Volvo i övre högra. Det gäller att hitta gemensamma grundkonstruktioner som går att skala upp, säger Mats Fägerhag, som är nyutnämnd chef på Geely Holdings nya FoU-centrum i Göteborg.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här