Fordon
Mobila drönardödaren ska skydda flygplatser
Sierra Nevada Corporation har utvecklat ett vapen specialiserat på drönarbekämpning. Till skillnaden från många andra lösningar är X-madis ett fullt mobilt system – som kan avfyras i 80 km/h.
Att kunna bedriva krig helt utan att riskera soldater av kött och blod är en dröm för vilken general som helst. Därför är automation och obemannade farkoster hett. Men i takt med att drönare blir mer kompetenta och kan utföra allt mer komplexa uppdrag – växer behovet av skydd mot dessa.
Anti-drönarvapen har därför utvecklats som en sorts eget vapenslag – och variationerna är många. I Sverige jobbar polisen med ett hemligt anti-UAS-system, i Nederländerna har man specialdresserat örnar till att göra sig av med oönskade drönare.
Flera företag, bland annat Dronedefender och Droneshield har valt en mer högteknologisk väg och utvecklat en sorts gevär som stör ut drönares radiosignaler.
Under Special Operations Forces Industry Conference visade amerikanska Sierra Nevada Corporation upp ett nytt system – som lockade många intressenter.
De har, tillsammans med Ascentivision och israeliska RADA, utvecklat ett system som kan upptäcka, identifiera och oskadliggöra drönare – allt i farten.
Vapnet går under namnet X-madis och har testats på flera olika plattformar. Men under demonstrationen valde man att montera det på en vanlig pick-up.
Vid en första tanke kanske låter det kanske inte så imponerande, men tänk dig att systemet klarar av att ha målet låst även om fordonet som vapnet är monterat på kör fort eller i rejält kuperad och tuff terräng.
X-madis upptäcker ”anomalier” med hjälp av kamera och radar. Sensoruppgifterna skickas sedan vidare till systemet som avgör hur drönaren ska oskadliggöras. Själva ”dödsskottet” handlar om elektromagnetisk störning som får UAV:n att sluta fungera.
Förutom det uppenbara – att man vill sälja systemet till amerikanska försvaret, för skydd av militärbaser och annat känsligt – har man även gränspolis, polis, flygplatser och andra flygförbudsområden som tänkta ”kunder”.
Just flygplatser lär vara intresserade, för problemen som en drönare kan orsaka är enorma – det visades inte minst i fjol då en illegal drönare stängde ner flygplatsen Gatwick i flera timmar.