Fordon

Mobil vätgasmack till Umeå

Mikael Lindblad och Boh Westerlund, Oazer, tillsammans med Mats Granberg och Mattias Persson från Svevia och de nya vätgasbilarna Foto: Fredrik Larsson

Umeå får i början av nästa år sin första vätgasmack. Men det blir en mobil mack som endast ska förse två bilar till en början.

Publicerad

Det statliga infrastrukturbolaget Svevia har bestämt sig för att satsa på två inspektionsbilar drivna av vätgas till driftområde Umeå som är Sveriges näst största och omfattar 174 mil väg.

- Att minska vår miljöpåverkan är ett av våra hållbarhetsmål och en stor utmaning för hela branschen. Tekniken med vätgasdrivna bränslecellsfordon är intressant eftersom de ger noll utsläpp av fossila bränslen, säger Mats Granberg, entreprenadingenjör på Svevia i ett pressmeddelande.

I upphandlingen av Trafikverkets driftkontrakt fanns en koldioxidbonus som ger extra ersättning om utsläppen av koldioxid kan sänkas.

– Det blev den uppmuntran vi behövde, säger Mats Granberg.

Läs mer:

Bilarna kör tillsammans cirka 6 000 mil om året vilket med fossilt bränsle hade inneburit 10 ton koldioxid, enligt Svevia. I en bil som drivs av vätgas genereraren bränslecell elektricitet som driver bilen framåt och utsläppet blir endast vatten.

Det finns i dagsläget bara fyra vätgasmackar i Sverige, den nordligaste i Sandviken. Företaget Oazer kommer enligt ett samarbetsavtal med Svevia att etablera en mobil vätgasmack på Svevias vägstation på Västerslätt i Umeå. Svevia kommer att hyra macken av Oazer.

Nästan all världens producerade vätgas kommer i dagsläget från fossila källor. Vätgasen i denna mack kommer dock att produceras genom elektrolys med hjälp av vatten och "grön" el, enligt Mikael Lindblad på Oazer.

Han betonar att vätgasen produceras på plats och inte transporteras dit.

- Vi gör det möjligt att börja i liten skala med bara ett fåtal fordon där vätgasproduktionen kan växa i takt med kundernas behov.

Tankstationen beräknas finnas på plats i februari 2018.