Fordon
MIT:s nya sensor förutser elbränder
Fartygsbränder kostar försäkringsbolagen över 500 miljoner dollar varje år. Nu har MIT utvecklat en smart sensor som känner av när det finns risk för en elbrand.
En rad allvarliga och kostsamma fartygsbränder oroar rederinäringen. Den tionde mars drabbades en kombinerad container- och bilfärja på 31000 ton i Biscayabukten. Där fick den brittiska flottan fick undsätta 27 besättningsmän efter den allvarliga olyckan.
Två dagar senare sjönk Grande America och tog med sig över 2 000 bilar i djupet, bland annat från Porsche och Audi.
På fyra månader har lika många stora fartygsbränder inträffat. Enligt försäkringsbolaget TT Club utbryter i snitt en brand ute till havs var sextionde dag – till en kostnad som överstiger 500 miljoner dollar årligen.
Försäkringsbolaget uppskattar att tio procent av alla containrar innehåller brandfarligt gods. Ofta är varorna dock felmärkta och säkrade på ett felaktigt sätt.
Nu har MIT tagit fram en innovation som kanske kan minska brandrisken. När amerikanska kustbevakningens fartyg testade MIT:s sensor larmade utrustningen för dåliga ledningar i en motor som riskerade att starta en elbrand ombord.
Sensorerna kan fästas på en elledning utan att den behöver kapas eller skalas av. Väl på plats känner sensorerna av de specifika spänningsvariationer som all utrustning ger ifrån sig när den slås av eller på – vilket ger varje motor, pump eller andra typer av enheter en helt egen signatur.
Och när signaturen plötsligt avviker slår systemet larm. Tekniken kan också användas för att övervaka energiförbrukning, genomföra energieffektiviseringar samt avgöra när och var utrustning arbetar eller är vilande.
På testfartyget USCGC Spencer övervakades 20 olika enheter simultant via en enda skärm kopplad till två sensorer. Besättningen var skeptisk när systemet larmade, men när de plockade bort en kåpa på den utpekade dieselmotorn vällde rök ut. Maskinisterna kunde se svår korrosion på ett antal radiatorer och trasig isolering.
Den nya sensortekniken är perfekt för mindre fartyg, men även för byggnader eller fabriker med ett begränsat antal maskiner. Skärmen är mycket enkel att läsa av. Den visar mätare med en nål som ska stå i ett grönt fält, och den slår över till rött eller gult för att signalera typen av fel. Det skriver MIT.