Fordon

Misstankar om fel på ryska smygplanet T-50

Sukhoi T-50 Foto: Sukhoi

Varför flyger de sex provflygplanen i ryska femte generationens flotta, Sukhoi T-50, så sällan? Frågan ställs av flygbedömare som ser tecken på att det ryska smygflygplanet har problem.

Publicerad

Det är nyhetsbyrån Reuters som ställt samman olika uppgifter, bland annat från tidskriften Combat Aircraft, där Piotr Butowsky noterar att de sex provflygplanen som byggts sedan januari 2010 sammanlagt bara flugit 700 gånger.

Dessutom råkade provflygplan nummer fem ut för brand på marken 2014, och det indiska flygvapnet, som delfinansierar planet och väntar på leverans, har kommenterat att det inte uppfyller kraven.

Som jämförelse tar Reuters utvecklingen av det amerikanska smygplanet F-22 som byggdes i åtta provexemplar och testflögs 3500 gånger mellan 1997 och 2005.

Misstanken om svårigheter och fördyringar med T-50 får näring av att ryska militären har minskat på beställningen från 60 plan 2020 till endast ett dussin.

I stället har ryska flygvapnet ökat beställningarna på de beprövade modellerna Su-30 och Su-35, som grundar sig på trotjänaren Su-27 som togs fram under det kalla kriget.

Det är ett tvåmotorigt, snabbt och mångsidigt plan som kan bära stor vapenlast. Det är dessutom billigt jämfört med vad ett femte generationens stridsflygplan misstänks kosta, och då jämför Reuters med priset för ett amerikanskt F-35 plan, som ligger kring 100 miljoner dollar.

Man drar slutsatsen att Ryssland nu har fått känna på samma motgångar och fördyringar som USA har råkat ut för med sina smygflygplan. Och som eventuellt även väntar Kina som också arbetar med ett smygplan kallat J-20.